إعلان

هاني رمزي: "الإنسان اللي مش بيتذوق الفن ممكن يبقى إرهابي ومتطرف"

07:29 م الجمعة 30 أكتوبر 2020

هاني رمزي

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - عبد الفتاح العجمي:

أعرب الفنان هاني رمزي، عن سعادته بنجاح الدورة الرابعة لمهرجان الجونة السينمائي، والتي تُختم فعالياتها مساء اليوم الجمعة.

وقال رمزي، في تصريحات له عبر قناة ON E: "الأفلام المعروضة معظمها كانت جيدة جدا، وفي أفلام كانت مهمة وبتمسنا في العديد من القضايا وأنا شخصيا استفدت منها جدا، وفي أفلام تانية قطعت قلبي، وحسيت إن الأفلام بتتعرض للمصريين".

وردا على سؤال "هل السينما بالفعل تواجه الإرهاب والتطرف؟"، قال رمزي: "أكيد، ومش السينما بس، كل أنواع الفنون تقدر تغيّر الشخصيات، بلاد بلا فن تجدها جافة جدا ومعندهاش حس، الإنسان اللي مش بيتذوق الفن ممكن يبقى إرهابي ومتطرف، لكن الإنسان اللي يتذوق الفن لازم تلاقي عنده حس، عشان كده أنا بقول إنه لازم المدارس تعمم دراسة الفنون، أعطني مسرحا أعطيك شعبا، الفنون قوى ناعمة وتغير النفوس والأفكار".

وحول انتشار فيروس كورونا، قال: "أنا خايف من كورونا أكيد، وبحيي إدارة المهرجان إنهم قدروا يخرجوا بالمهرجان في ظل هذه التحديات، والدولة أدارت الجائحة بنجاح للغاية، والشكر لوزارة الصحة، إحنا فعلا محيرين العالم كله في إزاي مصر قدرت تحجم هذا الفيروس في مصر، مصر بخير وآمنة وفيها مهرجانات واحتفالات في ظل معاناة العالم كله من المهرجان".

ويقام مساء اليوم الجمعة، حفل ختام فعاليات الدورة الرابعة من مهرجان الجونة السينمائي، والتي انطلقت مساء يوم الجمعة 23 أكتوبر، وسط التدابير الاحترازية اللازمة للوقاية من فيروس كورونا المستجد (كوفيد 19)، وبمشاركة عدد من النجوم من مختلف أنحاء العالم.

فيديو قد يعجبك: