إعلان

سلافة غانم عن "بالطو": عظيم وأول مرة أقابل نص كوميدي بهذا الذكاء (حوار)

12:47 م الأحد 19 مارس 2023

دور على لوجو مصراوي فى أخبار رمضان وادخل السحب الاسبوعى لتكسب سماعات JBL وموبايل

شروط المسابقه
  • لوجو مصراوي موجود داخل صفحة رمضانك مصراوي، دور على اللوجو وأنت بتتنقل بين أخبار رمضان، وكل لوجو هتلاقيه هيتحسب لك نقطة، وكل يوم فيه لوجو جديد في مكان مختلف، جمع نقاط أكثر وادخل سحب كل 10 أيام، على سماعات JBLوموبايل. يلاسجل إيميلك وابدأ بالاشتراك من هنا

حوار- منى الموجي:

نجحت في جذب أنظار الجمهور إليها، ليقعوا في حب "ميس حلمية" وينتظرون مشاهدها في واحد من أنجح المسلسلات التي عُرضت الفترة الأخيرة مسلسل "بالطو" الذي شاهده الجمهور على منصة واتش إت، ونال إعجاب واهتمام رواد مواقع التواصل الاجتماعي، الذين طالبوا بوجود جزء ثان للعمل، كما أشاد به صنّاع الفن، هي الفنانة سلافة غانم.

وفي حوار مع "مصراوي"، تحدثت عن كواليس العمل، واستعدادها للشخصية..

تصف سلافة التعليقات التي جاءتها على شخصيتها "ميس حلمية" والمسلسل ككل، بأنها فوق خيالها، وأسعدتها كثيرا، مؤكدة أن نجاح العمل فاق تصورات كل الفريق، نافية أن تكون قد شعرت بالقلق قبل التصوير "مقلقتش حبيت الشخصية جدا، وحبيت النص ككل، نص عظيم أول مرة أقابل نص كوميدي بالذكاء ده وخفة الدم دي، ومكنتش قلقانة لأني بثق في عمر المهندس، لديه أسلوبه الخاص ووجهة نظر".

وعن ميس حلمية، قالت "شايفة إن دمها خفيف بس مش خفة الدم القهقهة، شفت أن النموذج ده موجود في كل مكان مش بس المؤسسات الصحية، أي مؤسسة هتروحي هتقابلي حد زيها، خفيفة الدم بتلقط ذكية تعرف امتى تعلق وامتى تسكت".

تتابع "قابلت ناس كتير زي ميس حلمية قبل علاقتي بالعمل، لكن الورق كان كافي في تحديد شكل الشخصية، وأنا من مدرسة التمثيل اللي بتقرا الورق كويس، واحفظ الدور كويس وأعيش اللحظة وهي اللي تملي عليا المفروض اتصرف إزاي، مش ضروري يكون ليها لازمات أو احطلها اكسسوارات معينة، ببقى طبيعي جدا الموقف واللحظة تقولي أعمل إيه، وكنت كل بروفات الترابيزة أقول لـ عمر كلمني اكتر قولي عايز تعمل إيه أنا مش هطلعلك حاجة دلوقتي، ومكانش بيقلق ويقولي معلومات وعايز يوصل لإيه، لغاية لما رحنا أول يوم طرشوخ الليف كل واحد بقى عارف ان هو الشخصية دي".

وتعليقا على أنها تشارك في التجربة الأولى للمخرج عمر المهندس، والأولى أيضا للسيناريست والكاتب أحمد عاطف فياض، وعلى مستوى البطولة للفنان عصام عمر، أوضحت سلافة "كنت متحمسة جدا ليهم وسعيدة جدا، حلم بالنسبالي وجود فرصة للمواهب بصرف النظر عن سنها وخبرتها، يكون ليها مكان وان المواهب الكويسة تظهر وبلدنا هي اللي وراهم مش حد تاني".

تعبر سلافة عن سعادته بكواليس "بالطو" وتصفها بأنها أجمل كواليس من الممكن أن تتواجد في موقع التصوير، مضيفة "لا أحد يتعامل كبطل، جميعنا مع بعض حتى المجاميع، كل الفريق الخاص بطرشوخ الليف، والممرضات على طول مع بعض نأكل ونشرب ونضحك، عشنا فترة مع بعض، ونعرف أسماء كل من في موقع التصوير حتى أصحاب الأدوار الصغيرة، وكان أول ما نفعله بمجرد وصولنا كل يوم صباحا الحضن وشرب الشاي مع بعض".

وعن خطواتها ما قبل "بالطو" وأنها قليلة ومتباعدة نسبيا، قالت "أنا في الأصل ممثلة مسرح وكنت بمثل في السويد وفرنسا، والمسرح ممتع بشكل لا يوصف للممثل تحديدا، لكن يحتاج وقتا، وكنت أحاول إيجاد مكان في السوق التجاري وهو ليس بالأمر السهل، ولا أقصد أنني ضحية، لكن طوال الوقت كنت أحاول وكان لدي يقين أن في اللحظة المناسبة سيكون هناك خطوة ما، متى؟ لا أعرف، كنت أحاول القيام بكل عمل يُسند إلي والالتزام وتقديمه بجدية والباقي (بتاع ربنا)".

"بالطو" مسلسل مأخوذ عن كتاب "بالطو وفانلة وتاب" تأليف أحمد عاطف فياض، إخراج عمر المهندس، بطولة، عصام عمر، محمود البزاوي، محمد محمود، عارفة عبدالرسول، محمود حافظ، مريم الجندي.

فيديو قد يعجبك: