إعلان

خنقتها بـ"مخده" لسرقة حلق.. تأجيل محاكمة قاتلة الطفلة رودينا لـ10 أكتوبر

02:14 م الإثنين 12 سبتمبر 2022

أرشيفية

كتب- محمود سعيد:

قررت محكمة جنايات جنوب الجيزة، المنعقدة بزينهم، اليوم الإثنين، تأجيل محاكمة المتهمة بقتل الطفلة رودينا في منطقة أبو النمرس لجلسة 10 أكتوبر المقبل.

قرار التأجيل جاء لانتداب محام للمتهمة.

كان مركز شرطة أبو النمرس، تلقى بلاغا يفيد العثور على جثة طفلة 3 سنوات، وتبين أن المتهمة استدرجتها لسرقة قرطها الذهبي وخنقتها ثم تخلصت من الجثة.

وحصل "مصراوي" على صورة من نص التحقيقات في القضية رقم 5104 لسنة 2022 جنايات مركز الجيزة، والمقيدة برقم 876 لسنة 2022 كلي جنوب الجيزة، المعروفة إعلاميًا بـ "طفلة ترسا"، التي قُتلت على يد جارتها بعدما استدرجتها داخل شقتها لسرقتها.وجاء نص التحقيق مع المتهمة كالتالي:

وقالت المتهمة "كنت قاعدة قدام البيت وكان الأطفال "عمر ورودينا ومكة" بيلعبوا قدام الباب، بعدها "عمر" دخل البيت، و"رودینا ومکة" دخلوا وراه وبعدها خرجوا تاني، وبعدها رجعت لوحدها وأنا شفت الحلق في ودنها فخدتها وطلعت بيها الدور الثالث عندي وقلت لعائشة بنتي اقفلي الباب واطلعوا فوق.

وأضافت "خدت رودينا وطلعت بيها فوق في شقتي اللي في الدور الثالث ودخلنا الصالة وقعدتها على السجادة وقلعتها الحلق وحطيته على الكنبة، لما شافتني قلعتها الحلق قالتلي هقول لماما إنك أخذتي الحلق بتاعي فلقيت نفسي في حالة عصبية ومسكتها من رقبتها وبعديها سبتها وروحت جايبه مخدة كانت واقعة من الكنبة على الأرض وحطتها على وشها فلقيتها ماتت.

تابعت "بعد كده لقيت عائشة بنتي وأخوها عمر دخلوا عليا رحت غطيتها ببطانية بسرعة عشان ميشوفوش حاجة وزعقت فيهم، وقلت لعائشة خدي أخوكي واطلعوا على السطح فوق وطلعت بره باب الشقة جبت شوالين كانوا عند باب الشقة "جوزي" كان جايب فيهم خضار ودخلت بيهم الشقة.. لسه رايحة أحط الجثة في الجوال سمعت "أم مكة" مرات عم "رودينا" بتنده عليا وبتسألني رودينا مش لقينها هي عندك فرديت عليها وقلتلها لا"

رجعت حطيت "رودينا" في الجوال الأول ولقيت عائشة وأخوها نازلين من فوق السطح فركنت الشوال في الطرقة بتاعت المطبخ وجبت الشوال الأول وحطيتها جوا الشوال التاني وربطت عليه وحطيته في طبق بلاستيك وحطيتها قدام باب الشقة وغطيتها بكياس.

واستكملت المتهمة "عيالي نزلو من الشقة رحت نزلت بسرعة عشان كانت أمها والناس في الشارع واقفين بيدوروا عليها وعشان محدش يشك فيا وأبعد عني الشبهة رحت قلت لأمها إن شاء الله تلاقيها.ورجعت على بيتي طلعت جبت الطبق البلاستيك اللي فيه رودينا ونزلت أخدت "عمر" ابني معايا وقلت لبنتي التانية استني اخوكي لما ييجي من الدرس خليكي جنبه، وشلت الطبق على راسي ومشيت في الشارع وأم رودينا كانت في الشارع بتلف على بنتها وهي معايا في الجوال، وقلت لأم رودينا هودي الحاجة دي عند أمي واجيلك.. طلعت على آخر الشارع وقفت "توك توك" وركبت معاه وقلت له وديني ناحية عزبة مدكور، ونزلت فضلت أمشي في الشوارع لحد ما لقيت أرض فاضية رميت الجوال اللي فيه "رودينا" وركبت "توك توك" أنا وببني ورحت عند أمي أديتها الطبق، وبعدها اتصلت على "سعد" زوجي قلته رودينا بنت هاني مش لقينها تعالي ندور عليها، ورحت كلمت أم مكه وجاتلي ندور على رودينا".

فيديو قد يعجبك: