إعلان

رئيس تمريض مستشفى عزل الشرقية للمواطنين: الزموا منازلكم

12:16 م الثلاثاء 12 مايو 2020

مس منى

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

الشرقية– فاطمة الديب:

خلف أبواب مبنى "الأمومة والطفولة" التابع لجمعية "الهلال الأحمر" بمدينة الزقازيق، والذي جرى تخصيصه ليكون أول مستشفى عزل للحالات المصابة بفيروس "كورونا" المُستجد، حكايات وتضحيات كبيرة يبذلها أفراد الجيش الأبيض في مواجهة الفيروس، وبعثت رئيسة التمريض بالمستشفى برسالة للمواطنين عبر موقع "مصراوي"، بضرورة التزام منازلهم والبعد عن الزحام.

"مفيش لحظة تردد واحدة مريت بها أو خوفت اني أكون ضمن فريق العزل بالمستشفى".. بهذه الكلمات بدأت منى الشوادفي، رئيس فريق التمريض بمستشفى العزل بالزقازيق حديثها لـ"مصراوي"، موضحةً أن هدفها الأول والأخير كان المشاركة في الحرب على الفيروس وتقديم خدمة طبية تساهم في مواجهة الوباء والحد من ضحاياه: "هدفنا خدمة أهالينا من مصابي كورونا، وعمري ما خوفت ولا فكرت لحظة إني ممكن أُصاب.. دا واجب وطني تجاه البلد وأهالينا، وياريت الناس يساعدوا في تقليل الإصابات ويلتزموا بيوتهم".

وتابعت رئيس قسم التمريض: "جيت هنا أنا و14 بنت من زميلاتي في التمريض من مدينة فاقوس متطوعات لخدمة المصابين من كورونا.. أهالينا شجعونا نيجي هنا وقالوا لنا احنا ممكن نتصاب ونكون في نفس الموقف علشان نلاقي حد يراعينا".

وأردفت منى: "شغالين 12 ساعة متواصلة والدكاترة مش بيناموا طول خدمتهم، وبنبدل مع بعض مجموعة تشتغل ومجموعة تريح علشان نقدر نواجه الفيروس ونقلل تأثيره على المصابين"، قبل أن تختتم حديثها برسالة للأهالي والمواطنين: "عايزة أوجه رسالة لأهالينا في الشرقية، الناس اللي مالية الشوارع، يا ريت تلتزموا بيوتكم وبلاش الزحمة اللي بتخلينا نحس إنكم واخدين الموضوع باستهانة واستهتار.. والله الموضوع صعب فعلًا والفريق الطبي لو وقع مين هيراعيكم".

فيديو قد يعجبك: