إعلان

بالفيديو.. أمين الفتوى: مش أى حد ظهر عليه التقوى نأخد منه فتوى..ومن أفتى فى كل ما يسأل عنه فهو مجنون

04:53 م السبت 06 مايو 2023

الدكتور عويضة عثمان

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب-محمد قادوس:

انفعل الشيخ عويضة عثمان، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، فى رده على متصلة تقول" إنها طلقت طلقة بائنة من زوجها، ورجعت إليه عرفيا دون مهر أو عقد، لرفض أهلها وأهل طليقها على عودتهما، وإن أحد الشيوخ أبلغها إنه حلالا، لكنها تريد أن تعرف هل ما فعلته حلال أم حرام.

وقال عثمان، خلال مداخلة هاتفية لبرنامج "فتاوى الناس" المذاع على فضائية "الناس"، طبعا أنتى طلقتى طلقة بائنة، ولازم العودة تكون بمهر وعقد جديدين، ودى من الأمور اللى بيقع فيها كثيرين ونلاقى المرأة اللى رجعت من طلاق بائن نتيجة خطأ فى الفتوى، وبنقول ليس كل من فيه الصلاح والتقوى نأخد منه فتوى، العلم والصلاح شئ وعلةوم الفتوى شئ أخر".

وأوضح أمين الفتوى: يعنى عشان ترجع لازم عقد وشاهدين ومهر، اللى عملته خطأ مفيش الشرط الشرعى للرجوع، وبنقول للأهل لما تلاقى أختك عاوزه ترجع لزوجك خليها ترجع، وارجعى بعقد وشهود ومهر".

بالفيديو.. أمين الفتوى: من أفتى فى كل ما يسأل عنه فهو مجنون

وحذر عثمان، في فيديو أخر، من الإفتاء بدون علم، قائلا: "عدم التجرأ على الفتوى أمر مهم، سيدنا عبد الله بن مسعود رضى الله عنه، كان يتكلم عن الإفتاء، قال (من أفتى فى كل ما يسأل عنه فهو مجنون)".

واضاف عثمان، مفيش حد عنده فتوى لكل حاجة، أنت متعرفش قول معرفش أو هسأل أو هبحث أو هشوف، ده عامر بن شراحبيل الشرحى قال (إن أحدكم ليفتي في المسألة ولو وردت على عمر بن الخطاب رضي الله عنه لجمع لها كبار الصحابة)".

وأوضح أمين الفتوى، لما تقول لا أعلم هذا يرفع من شأنك، لأنك تنظر إلى الله أولا لا الناس، أوعى تقول هذا هيقلل من شأني أمام الناس، لأ إجابتك قد توصلك إلى الجنة أو النار، أنت هتقول الفتوى والناس هتفرح بحياتها وإنت كمفتى هتتحاسب عليها".


اقرأ أيضاً

بعد اتهام أولادها بالفاحشة.. داعية يوضح هل ينطبق على الأم المتهمة

فيديو قد يعجبك: