إعلان

"بقعد مع بنتي زي المسجون".. أول تعليق لـ خالد عليش بعد إلزام طليقته بدفع 50 ألف جنيه تعويض

07:39 م السبت 31 ديسمبر 2022

كتبت- بهيرة فودة:

قضت محكمة الهرم الجزئية، اليوم السبت، بإلزام طليقة الإعلامي خالد عليش، بدفع تعويض مادي ومعنوى مقداره 50 ألف جنيه لصالحه، لعدم تنفيذها حكم تنفيذ الرؤية الصادر لصالحه لرؤية نجلته الصغيرة.

وفي أول تعليق لخالد عليش كتب، عبر حسابه الشخصي بموقع "فيسبوك"، :" من شهر مايو اللي فات وأنا كسبان قضية ما فرضته على نفسها إني اشوف بنتي ١١ ساعة في الأسبوع و بالتالي أقدر أخدها وأخرجها زي ما كان الاتفاق اللي تم وقت الانفصال واللي على أساسه بدفع المبالغ المالية المطلوبة مني".

وأضاف عليش :"و بالمناسبة أنا كنت بشوفها فعلا أول كم شهر بعد الانفصال زي الاتفاق و لكن فجأة بدأت حجج كتير لمنعي و منع أهلي و ( اضطريت ) أطلب حقي بالقانون مش غاوي بهدلة ".

وتابع :"من وقت الحكم في شهر مايو اللي فات وبعت بطرق غير رسمية ورسمية أطلب إني أنسق عشان آجي أخدها وافسحها و راجعها ومفيش فايدة ".

وأكمل :"لجأت لطرق قانونية تثبت عدم رؤيتي والنهارده خدت حكم جديد بتغريمها مبلغ مالي لعدم تنفيذها الحكم .. حكم كل معناه إني أب بيدفع اللي عليه واللي متفق عليه ومحروم من بنته برضه!".

وأردف:"و لحد دلوقت مستغرب جدا ان في حد موافق ان لم تمنع اب عن رؤية طفلة وتكون بتتشرط عليه وتمسكه من ايده اللي بتوجعه ويتسقفلها كمان".

وأضاف خالد :"ومتعجب جدا إن في ام بترفع استئناف وتقاتل عشان تمنع حكم بيقول ان بنتها تستمتع بباباها ، ويخرجها ويفسحها ومصممة إنه ينفذ رؤية قانونية فقط ويقعد معاها ساعتين زي المسجون في مكان مقفول".

واختتم حديث:"آخر حاجتين كنت اتمناهم في حياتي إن أنا و أم بنتي نقف في المحاكم قدام بعض و إن بنتي تعيش أحلى أيام طفولتها محرومة من فسح و حنان أبوها، ولسه عندي استعداد للحلول الودية بدون ابتزاز او استغلال".

وقال شعبان سعيد المحامى بالنقض، أن وقائع الدعوى ترجع إلى أنه بعد انفصال الإعلامي عن طليقته، أراد حل الأمور بطريقة ودية فحرر عقد اتفاق مع طليقته وأسرته، قرر فيه التزامه بكافة نفقات ومصاريف الطفلة الصغيرة، مقابل السماح له برؤية ابنته بطريقة أدمية، وبعيدًا عن مراكز الرؤية.

وتابع "سعيد" محامي خالد عليش، أنه رغم التزام موكله بتنفيذ ما تم الاتفاق عليه خلال العقد، إلا أنه فوجئ بمطلقته ترفض تنفيذ بنود العقد، وأرادت أن تكون الرؤية في مركز شباب، وهو ما يضر به وبطفلته الصغيرة، ما جعله يلجأ لمحكمة الأسرة.

تم تداول الدعوى أمام محكمة الأسرة بمدينة 6 أكتوبر، حيث حضر الإعلامي خالد عليش في جلسة الحكم، وتحدث عن معاناته وحرمانه من رؤية نجلته الصغيرة.

وقدم شعبان سعيد المحامى بالنقض ودفاع "عليش" خلال الجلسة ما يفيد بتسديد موكله لكافة النفقات والمصروفات الخاصة بالطفلة وبمدرستها الدولية حتى تاريخه، وفي نهاية الجلسة أصدرت المحكمة حكمها بما فرضته مطلقته بنفسها على نفسها، وإلزامها بتمكينه من رؤية صغيرته أسبوعيًا لمدة 11 ساعة يوم الجمعة.

فيديو قد يعجبك: