• دينا الشربيني ترد على منتقديها ورسالة نجلاء بدر لمحمد رمضان.. 7 تصريحات لنجوم "الفن×أسبوع"

    04:36 م الجمعة 30 نوفمبر 2018

    إعداد- منى الموجي:

    تتنافس البرامج التليفزيونية كل أسبوع على استضافة أشهر نجوم ونجمات الفن، للحديث عن أمور شخصية وفنية، تضمن الخروج بتصريحات جريئة، تحقق أعلى نسب مشاهدة.. وفي السطور التالية، يستعرض "مصراوي"، أبرز 7 تصريحات لأهل الفن في البرامج الفنية خلال الأسبوع الماضي "دينا الشربيني ترد على الانتقادات، رسالة نجلاء بدر لمحمد رمضان، لقاء زياد برجي وفيروز،..".

    دينا الشربيني والانتقادات

    استضافت الفنانة إسعاد يونس، في حلقة جديدة من برنامجها "صاحبة السعادة"، الذي تقدمه على قناة DMC، الفنانة دينا الشربيني، والتي تحدثت عن الانتقادات التي تعرضت لها بسبب علاقتها بالفنان عمرو دياب، وكيف كانت تستقبلها؟

    وقالت دينا "أنا فيا ميزة حلوة أوي إن أصلا مش بضايق نفسي، طول عمري في حالي لا عمري اتدخلت في حياة حد ولا سألت حد على حاجة، اللي عايز يقول حاجة يقولها، وعمر ما اتريقت على شكل حد لأنها خلقة ربنا، بس بيصعب عليا مامتي وبابايا لأن في الآخر بيتضايقوا لإني بنتهم. في حاجة ضحكتني لما كتبوا الحقوا السلعوة فكت".

    وتابعت "كل واحد على حسب تربيته، أهلي مش مربيني إن أقول على حاجة وحشة، (ضاحكة) مفيش حد أهله بيربوه على كده انا بس اللي اتربيت على كده ولا ايه"، وأشارت إلى أنها تشعر بالدهشة عندما تنزل الشارع وتجد الجمهور يرحب بها ويعبر عن سعادته برؤيتها، وهو ما يجعلها تتساءل، "من الذين يهاجمونني عبر مواقع التواصل الاجتماعي؟".

    نجلاء بدر توجه رسالة لمحمد رمضان

    في حفل ختام مهرجان القاهرة السينمائي، وأثناء نقل الحفل وفعاليات السجادة الحمراء على الهواء مباشرة عبر قناة DMC، تلقت الفنانة نجلاء بدر سؤال يطلب منها الكشف عن اسم الفنان الذي تحب أن توجه له رسالة، فقالت "محمد رمضان، أنا بحبه جدًا على فكرة هو فنان هايل مهما كان حواليه من حروب ده مينكرش إنه فنان بجد بتمنى اشتغل معاه ربنا يوفقه".

    ناهد السباعي و"جريمة الإيموبيليا"

    على DMC وعلى السجادة الحمراء لحفل ختام مهرجان "القاهرة السينمائي"، كشفت الفنانة ناهد السباعي عن رد فعل الجمهور على دورها في فيلم "جريمة الإيموبيليا"، وقالت "عجبني عشان كانوا عايزين يشوفوني طول الفيلم واتضايقوا من اللي حصل للشخصية ضمن الأحداث".

    وأضافت "لولا تواجد الشخصية مكنش الفيلم كله هيقوم، الأحداث كلها بتدور بسببها. بيبقى فيه أدوار زي الشخصية اللي قدمتها منة شلبي في فيلم (واحد من الناس) دور صغير لكن مينفعش متفتكرهوش، ومينفعش متزعليش عليها، وده التفكير اللي خلاني أوافق على المشاركة بالفيلم".

    محمود البزاوي ونجله أكرم

    في برنامج "قهوة أشرف"، الذي يقدمه الفنان أشرف عبدالباقي على قناة "الحياة"، حل الفنان محمود البزاوي ضيفًا بصحبة نجله "أكرم"، وتحدثا عن المفارقات التي تحدث بسبب تكرار "البزاوي" ارتداء ملابس نجله للتصوير في عدد من أعماله الفنية.

    وقال أكرم "فيه مشكلة في الموضوع ده، لما ابتدى يجيله شغل كتير حسيت بالأزمة، لأنه بياخد لبسي، وبقى راكورات، مرة رحت امتحن في الجامعة، التليفون جنبي بيرن استأذنت ورديت، قالي انت لابس ايه وخلاني أصورله لبسي وابعتهوله، وكان محتاج هدومي لأنها راكور في مشهد هيصوره في اسيوط، قالي يا نهار أبيض ده راكور النهاردة، سيب الامتحان وتعالى رجع الجاكيت، لأنه كان يوم تصوير مهم فيه أستاذ عادل إمام".

    زياد برجي وفيروز

    تحدث الفنان اللبناني زياد برجي عن لقائه بالفنانة فيروز، وذلك خلال استضافته في برنامج "شريط كوكتيل" الذي يقدمه الفنان هشام عباس على قناة الحياة.

    وقال زياد إنه ومنذ صغره يعشق المطربة اللبنانية الكبيرة فيروز، و"العندليب الأسمر" عبدالحليم حافظ، مضيفًا "في 1996 ذهبت لاستوديو الفن للعزف على الجيتار، وعزفت موسيقى أغنية (أهواك بلا أمل)، فسألني عنها المخرج سيمون أسمر، فبدأت أغنيها، فطلب أن يتم إدراج اسمي فئة طرب شعبي، وعندما غنيتها وصلني من صديق مشترك بيني وبين عائلة الرحبانية، دعوة على منزل الست فيروز، وجلست أمامها ساعتين".

    وعنها يقول "شخصية خطيرة الناس مبتعرفهاش لأنها بعيدة عن الإعلام، بتحب العيلة بتحب البيت، عاطفية ورومانسية وتتمتع بالاحساس والعمق في كل شيء بتعمله".

    اتهام صلاح أبوسيف بالسرقة في طفولته

    حكى الكاتب الصحفي عادل حمودة موقف ضمه في مذكرات رائد الواقعية المخرج الراحل صلاح أبو سيف، في حلقة حل فيها ضيفًا على برنامج "معكم" الذي تقدمه المذيعة منى الشاذلي على قناة CBC.

    وقال حمودة "جدته كانت تعتبره على حد قوله بوز فقر. رباه خاله وعاش مع أسرة والدته على بيت تملكه عيلة الأم عبارة عن 3 أدوار سكنوا دور فيه، وأجروا الباقي، البيت ده كان فيه سرجة اللي طلعت في فيلمه (شباب امرأة)، وكان فيه جزء من عيلة صلاح أبو سيف أغنيا جدا، راح مرة عندهم وبدأ يلعب مع أطفال في سنه وشاف لعب كتير ميعرفهاش فخد لعبة، تصرف طفل، فاتهموه بالسرقة أدرك وقتها قيمة الفوارق الطبقية. دي وقائع أثرت على سينما صلاح أبو سيف، حاجات اتحولت لرؤية في أفلامه".

    حمدي الميرغني وفرحه

    استضافت المذيعة سمر يسري الفنان حمدي الميرغني، في حلقة جديدة من برنامجها "حفلة 11"، المعروض على قناة ON E، وحكى عن مواقف غريبة تعرض لها في فرحه.

    وقال "قاعد في غرفتي وإسراء بتجهز في غرفتها، فجأة ماسك الموبايل لقيت أخبار في الصحافة إنها بتتخانق في الأوتيل مصدقتش، لكن لقيت مدير الفندق جاي بيتأسفلي لأنها لقت صور التجهيزات مغرقة النت، وهي كانت عايزة كل حاجة تبقى مفاجأة".

    وتابع "وفيه موقف تاني حصل في الفرح، كانت بتشوف ناس غريبة بتقدر تدخل في أفراح أصدقائنا، صممت أنها تكون الوحيدة إللى ميكونش في فرحها حد غريب، فكل شوية تنادي الجارد، وتقوله مين أبو بدلة بيضا هناك ده، ده مش تبعي ولا تبع حمدي، روح خرجه، ولحد دلوقتي تتفرج على الفرح وتقول لازم اعمله تاني فيه تفاصيل باظت مني".

    وثالث المواقف الغريبة التي وقعت في حفل الزفاف، أن الحفل بدأ في الثانية عشرة بعد منتصف الليل، وكان مقررًا إقامته في العاشرة مساءً، مضيفًا "خلص 7 الصبح بالعافية قعدتا أقنع إسراء تخلص عشان نلحق الطيارة تقولي لأ أنا بدأت متأخر، والطيارة راحت علينا مسافرناش".

    إعلان

    إعلان

    إعلان