إعلان

"المال السايب يعلم السرقة".. وزير النقل يكشف تفاصيل حبس أشخاص 15 عامًا

11:29 م الثلاثاء 16 أغسطس 2022
"المال السايب يعلم السرقة".. وزير النقل يكشف تفاصيل حبس أشخاص 15 عامًا

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب – معتز عباس:


قال المهندس كامل الوزير وزير النقل، أنه فى فترة حكم جماعة الإخوان تم تعيين 3000 عامل دبلوم تجارة وتربية رياضية عن طريق الـ"مجاملات"، مضيفًا: "بطلب منهم اللي ينزل يدرب ويشتغل يقول لا أنا تعينت على كدا ومش عايز أتدرب، واللي تدرب وتاهل بيشتغل معانا طيب اللي مش عايز بنفضل مستحملينه لغاية ما ربنا يحلها من عنده".

وأضاف "الوزير"، في مداخلة هاتفية لبرنامج "على مسئوليتي"، المذاع عبر فضائية "صدى البلد"، اليوم الثلاثاء، أنه بعد ظهور حوادث الشركة بالسكة الحديد، كان يجب التدخل سريعًا من المسئولين لإيقاف ذلك.

وأكد أنه يطبق القانون على من يخالف، وأنه يحتاج من يعمل معه، ومن لا يستطيع العمل نقدم له الشكر، حيث أنه تم الدفع بدماء جديدة بنسبة 90% فى الصف الأول والثاني، متابعًا: "قمت بإعادة هيكلة قيادات السكة الحديد في الصف والثاني عشان ندفع بدم جديد وناس عندها إرادة، يعني بنسبة 90% اتغيروا ودفعت بدماء جديدة وكفاءات جديدة مقتنعة بالتطوير".

وأكمل: "لما لاقيت مشروع الاشارات بدأ يتأخر وأروح أمر على المشروع ألاقيه متأخر يبقى فيه مشكلة المال السايب يعلم السرقة، ولما الاقي نوع من الفرامل القديمة موجودة جنب خطوط السكك الحديد أجري وراء اللي بيسرقها، ولما الاقي صندوق الإشارات غير مؤمن ويتساب ويتسرق يبقى احنا محتاجين نقف وقفة تانية"، متابعًا: "اللي قادر يشتغل بأسلوبنا وطريقتنا ويتفاعل مع القانون والتوجيهات يكمل معايا واللي مش قادر يركن على جنب ويسبنا يشتغل".

وأشار إلى أنه تم إحالة أشخاص للنيابة العسكرية، وهم من سرقوا ونصبوا، وحصلوا على أشياء ليست من حقهم، وهناك 11 شخص تم إحالتهم للنيابة العسكرية، و4 من التجار حتى الآن، لافتًا إلى أن الذين سرقوا حصلوا على 15 عام سجن، والتجار 5 سنوات، لشرائهم تلك الأشياء المسروقة.

فيديو قد يعجبك: