إعلان

بعيدًا عن طوابير "الكاستينج".. تطبيق لمساعدة شباب الممثلين للوصول لفرص

11:26 ص الجمعة 02 أكتوبر 2020

تطبيق لمساعدة الممثلين الشباب

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث


كتبت- شروق غنيم:

لا يزال يتذكر راسم ماهر السؤال الذي طُرح عليه في اختبارات المعهد العالي للسينما "هتقدم إيه للصنعة؟"، مر سنوات على ذلك السؤال، حمله المخرج الشاب في كل خطوة له داخل المجال "طموحي إني أقدر أغيّر حاجة في الشغلانة أو أضيف لها"، لذا مع كل مشكلة يواجهها، مع كل باب يُقفل في وجه موهبة، كان يخُطط لمشروعه، تطبيق يساعد شباب الموهوبين على إيجاد الفرص.
ثلاث سنوات استغرقها المخرج الشاب للتخطيط لذلك المشروع، لكن أطلقه قبل أسبوع فقط "خلال الفترة دي جمّعت كل المشاكل اللي بقالي 6 سنين بقابلها وبشوف الممثلين بيواجهوها". عام 2013 انضم راسم إلى المعهد العالي للسينما ومن وقتها وتنقل في أعمال مختلفة كمساعد مخرج أو مخرج.

1

عمل الشاب في أفلام ومسلسلات مثل علي بابا، أولاد رزق2، صد رد، ليالي أوجيني، وهجمة مرتدة، فيما انهمك في إخراج 4 إعلانات وحده "واشتغلت مساعد مخرج فوق الـ50 إعلان".
خلال رحلته تابع كيف لا يجد ممثلين المسرح فُرصة جيدة لعرض أعمالهم، أو طوابير الانتظار في اختبارات الأداء "كنت بقابل ممثلين شاطرين أوي مش عارفين ياخدوا فرصة عشان مبيعرفوش يسوقوا نفسهم كويس أو معندهم شلة صحاب تساعدهم".
كما وجد المخرج الشاب أن الطريقة التي يُدار بها اختبارات الأداء قد تظلم الممثلين المُقبلين عليها "لأنه بيتعمل لحوالي 400 شخص في نفس اليوم، رغم إن المخرج عايز تفاصيل معينة، شكلًا ومضمونًا، فممكن حد يبقى خارج الحسابات مش عشان مش شاطر لكن هو برّة المواصفات دي"، من هنا جاءت فكرة منصة تجمع الممثلين والموهوبين.

2

أسس راسم "Youcast"، وهو تطبيق يسجل عليه كل موهبة مهتمة بإيجاد فرصة من خلال تلك الطريقة، لكل شخص حساب شخصي يعرض عليه أعماله واختبارات أداء "بيجوا لنا المكتب بنصور لهم مشاهد فيديو بيأدوا فيها مشاهد وكمان جلسات تصوير فوتوغرافيا، وبيقدر ينزل كل بياناته اللي ليها علاقة بالمهنة على الحساب".
يتمنى راسم أن يستطيع جمع قاعدة بيانات لكل المواهب المختلفة "لإننا في الإعلانات كمان بنبقى محتاجين مغنيين وراقصين"، لكنه يركز حاليًا في العمل مع الممثلين "ويبقى بعد كدة المخرج عنده تفاصيل معينة عايزها في شخصية بيقدر يتصفح التطبيق ويكتب البيانات دي فيطلع له المناسبين ويقدر يختار بينهم وبعدها يقابلهم ويعمل اختبارات أداء، لكن دي طريقة هتسهل علينا شغلنا وهتدي مساحة لناس موهوبة متشافتش".

يحاول راسم دعم المواهب الشابة بكل طاقته، يقوم هو بمهام تصوير الفوتوغرافيا والفيديو لهم في المكتب لإدراجها بحسابتهم الشخصية "وببقى مهتم إنه يطلّع كل قوته في مشهد معين عشان يتشاف حلو"، فيما يُرفق نصائح ومعلومات عبر صفحة التطبيق على فيسبوك من أجل إرشاد المبتدئين.



يأمل المخرج الشاب أن تنجح المنصة الجديدة، وأن تكون جسرًا وقاعدة بيانات لكل الموهبين "اللي يستاهلوا فرصة حقيقية، مش عشان هو شكله حلو أو عنده علاقات"، فيما يتمنى أن يحدث ذلك سريعًا فيُدرك حلمه بأن يُضيف للمهنة شيئًا قد يغير فيها.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان