إعلان

مفارش يدوية تتحدى المستورد.. "بسمة" حولت هوايتها إلى مشروع بالبحيرة- فيديو وصور

10:43 ص الخميس 08 يونيو 2023

البحيرة - أحمد نصرة

أرادت بسمة شراء مفرش لسفرتها فصدمت عند نزولها للأسواق بسبب ارتفاع أسعار المفارش المستوردة، وهنا قررت أن تصنع المفرش بيديها لتصبح نقطة تحول في حياتها، بعدما تحولت الهواية إلى مشروع صغير عاد عليها بالفائدة هي وعدد آخر من الفتيات المشاركات بمحافظة البحيرة.

في البداية تقول بسمة اللقاني : "من صغري وأنا عندي هواية الرسم وبحب الخياطة والتطريز، كنت بقعد جنب أمي من وأنا عندي 5 سنين وبراقبها وهي بتستخدم ماكينة الخياطة في التفصيل، لكن عمري ما فكرت إن الهواية دي تبقى مشروع، والصدفة كانت سبب في كده".

وتضيف بسمة: " كنت محتاجة مفرش للسفرة وبعد مالقيت الأسعار غالية قلت ليه معملهوش بنفسي، كان عندي أساسيات التطريز ودخلت على اليوتيوب اتعلمت بعض الحاجات إللي مكنتش عارفاها".

وعن المشكلات التي واجهتها تقول بسمة: " أول مشكلة واجهتي كانت الحصول على المواد الخام المناسبة وبأسعار جيدة، في البداية اتكلفت كثير بسبب قلة الخبرة، أيضًا بسبب الاستعانة ببعض المساعدات لي، ولكن بمرور الوقت اكتسبت الخبرة".

وتشرح بسمو طبيعة المنتج الذي تقدمه: " المنتج الأساسي هو المفارش المطرزة المطعمة برسوم الجوبلان المطرزة، بجيب الرسمة الجوبلان اللي بتعجبني وبفرغها، وبكمل تصميم المفرش بالرسم اليدوي المطرز".

اقرأ أيضا
مسته روح الأجداد.. منزل محمود سالم متحف للمنحوتات في الأقصر (صور)

فيديو قد يعجبك: