• "مفيش مدرسين وكتب".. أولياء أمور يشكون من المدارس والوزير يرد

    11:53 ص الأحد 07 أكتوبر 2018
    "مفيش مدرسين وكتب".. أولياء أمور يشكون من المدارس والوزير يرد

    الدكتور طارق شوقي وزير التعليم

    كتبت- ياسمين محمد:

    قالت عبير أحمد، مؤسسة صفحة "اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم" على "فيسبوك"، إن الصفحة تلقت العديد من شكاوى أولياء الأمور، بسبب بعض العقبات التي واجهت أبناءهم بمدارسهم، منذ انطلاق العام الدراسي في 22 سبتمبر المقبل، وحتى الآن، مطالبين الوزارة بالعمل على إيجاد حلول لهذه المعوقات.

    وأضافت عبير، في تصريحات صحفية، اليوم الأحد، أن أولياء الأمور وجهوا عددًا من التساؤلات لوزير التربية والتعليم منها: "ما أسباب تأخر تسليم الكتب بعدد من المدارس ونحن في الأسبوع الثالث من العام الدراسي الجديد؟ لماذا يوجد عجز في المعلمين ببعض المدارس؟".

    وتفاعل عدد كبير من أولياء الأمور مع صفحة اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، وقالت إحداهن: "مدرسة محمد كريم القومية التابعة لإدارة شرق التعليمية بالإسكندرية، أولى ثانوي مفيش كتب لحد دلوقتي"، وأضافت أخرى:" مدرسة الخصوص الرسمية التابعة لإدارة الخصوص التعليمية بالقليوبية، لحد دلوقتي الطلاب مخدوش حاجة في أولى ابتدائي، واستلمنا الكتب لكن مفيش شرح".

    وتابعت ولية أمر: "إدارة السلام التعليمية كلها مفيش كتب كي جي، وأولى ابتدائي مخدوش غير كونكت وعربي بمدارس الحرية ومحمد أنور السادات العربي والفيوتشر"، واستكملت أخرى: "الكتب الخارجية بقت ترمين، يعنى سعرها زاد عن الأول، كانت كتاب واحد وسعره أقل وحاليا كتابين للترم الأول والتانى والسعر زاد طبعا، ده غير أسعار الملازم وكل ملزمة بسعر 100 و150 جنية غير الدروس 100 و150 وفى 8 مواد ومافيش وقت لمذاكره خالص كل ده فى سنه أولى ثانوي، أومال هنعمل إيه فى تانيه وثالثه ثانوى؟".

    وأضافت ولية أمر: "مدرسة سعد زغلول التحريبية لغات التابعة لإدارة المعصرة التعليمية، مفيش مدرسين ماث وساينس وانجليزى لـ3 إعدادي، رغم أن المدرسة كانت نموذج يحتذى به"، وتابعت أخرى: "مدرسة نجيب محفوظ الابتدائية المشتركة التابعة لإدارة حلوان التعليمية، خامسة ابتدائى استلموا الكتب يوم الخميس الماضي، ولكن ثانية ابتدائى لسه مستلموش"، وقالت ولية أمر: "كليه السلام الرسميه لغات التابعة لإدارة الزيتون التعليمية، أغلب المدرسين مابيشرحوش، ليه مايبقاش في شرح والتزام بالمدرسة حتي لو ما فيش أعمال سنة؟، ليه بنربط الحضور والالتزام من المدرسين بأعمال السنة؟".

    وزادت ولية أمر: "مدرسة المنيا الرسمية لغات بها نقص في مدرسين الماث، ابني لغاية الآن مدخلهوش مدرس ماث خالص، ولما رحنا للمديره قالت اشتكوا في المديرية"، واستكملت أخرى: "ابني في أولى ابتدائي، مش قادرة استوعب بياخد إيه؟ وإيه المطلوب مني في البيت للمتابعة؟ وبعض المدرسين بيرفضوا التواصل على النت، ياريت دليل ولي الأمر ينزل في أسرع وقت".

    وعلق الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم، على مشكلة عدم توزيع الكتب ببعض المدارس، مؤكدًا أنها ستنتهي خلال أيام، وأن الوزارة ستحاسب المقصرين في عملية التوزيع.

    ولفت الوزير إلى وجود تواطؤ واضح من البعض في معظم الإدارات التعليمية.

    وكشف الدكتور محمد عمر، نائب وزير التربية والتعليم لشؤون المعلمين، عن تكليف الوزارة للمديريات التعليمية، بفتح باب التعاقد المؤقت مع المعلمين، لسد العجز بالتخصصات المختلفة، وفقًا لحاجة كل إدارة تعليمية.

    إعلان

    إعلان

    إعلان