إعلان

بعد 42 عامًا.. عجوز تطلب الخلع "زوجي عايز شابة عندها 19 سنة"

11:52 ص الإثنين 28 مارس 2016

صورة تعبيرية

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب -صابر المحلاوي:

"مكنتش عايز أجرحها عشان هي "عاقر" بس أنا قربت على سن 70 سنة ومعنديش ولد ولا سند، وثروتي هتضيع ولما فكرت اتجوز لقيتها رافضة وعايزة تخلعني بعد العمر ده كله ".. كلمات بدأ بها عجوز حديثه أمام محكمة الأسرة بالجيزة.

فيما علقت الزوجة، عن سبب طلبها للخلع بعد زواج استمر 42 عامًا فكان جوابها أمام المحكمة: "بهدلني طول عمره يا سيادة القاضي تعبت وفاض بيا الكيل، وكفاية لحد كدة لم أعد أتحمل أخطاء جديدة.. اخلعوني منه مش عيزاه"، نظر القاضي متعجبًا على أمرهما قائلًا: "احنا خلصنا من الشباب ومشاكلهم الزوجية.. حرام عليكم".

شهدت محكمة الأسرة بالجيزة، دعوى خلع فريدة من نوعها أقامتها الزوجة (خ. ا) في العقد السابع من عمرها، ضد زوجها (ع. م)، بعد زواج دام 42 عامًا؛ والسبب أنه "لتعرضها للضرر من أفعال زوجها المشينة لها".

وقالت (خ. ا) بعد 42 عامًا من الزواج ورغم أنني تحملت عبئه السنين الماضية.. عشت عمري معاه في كد اتحمل المسئولية، وأقوم بواجبات البيت في المنزل وبواجبات المهنة في عملي دكتورة جامعية، جاي يطلب مني أن أوافق على زواجه من شابة سنها 19 سنه.

وتابعت العجوز أمام المحكمة: "اتعب وأتحمل وأصبر وأعمل عاقلة لكن خلاص فاض بي الأمر.. زوجي البالغ من العمر 67عاما لم يقدر ولم يراع العشرة بيننا.. ولم يقف بجواري وأنا في هذا العمر، زوجي خائن خلاص ومدام خان العشرة يبئا مع السلامة".

وأضافت: بعد صبري يأتي اليوم الذي يقوم بمعايرتي أني عاقي وذلل من كل نوع منها: "انتي عجزتي.. انتي خلاص راحت عليكي.. انا لسه بصحتي وعايز واحدة صغيرة.. انت ما بقتيش تنفعي.. أنا عايز ولد يورثني، انتي عاقر"

وعلى جانب آخر قال الزوج: "أنا تعبت مش قادر استحمل أشوف أخويا بيقسم ورثه لأولاده وأنا قاعد زي خيبتها مش عارف أعمل حاجه أنا استحملتها 42 سنه المفروض تستحملني مش تطلب الخلع، أنا عايز حد يحمل اسمي من بعدي خصوصا ان سني 67 عاما".

وفي ظل إصرار الزوجة للحصول على طلبها، ورفضها لكل محاولات التصالح قامت المحكمة بالتفريق بينهما.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان