إعلان

خالد يوسف يرد على أخطاء مسلسله "سره الباتع"

08:12 م الأربعاء 29 مارس 2023

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

رد المخرج خالد يوسف، على الانتقادات التي تعرض له مسلسله الدرامي الجديد "سره الباتع" الذي ينافس في موسم دراما رمضان 2023.

وقال خالد يوسف، ببرنامج "رمضان ويانا" المذاع على "نغم إف إم": "هذا ليس نقد منهجي ولا معتمد على شيء، ويوجد خلط كبير بين التاريخ ورؤيتك للتاريخ، فالفن لا يوثق، اللي بيؤرخوا هي المعاهد العلمية والأكاديميات والمؤرخين، والفنون لا تؤرخ لأحد، لو بنعمل فيلم عن جمال عبد الناصر وبنقول عليه عظيم وكان بطل الأمة، بكرة واحد بيكرهه هيقول عليه كارثة، طب هستمد تاريخي من رؤية واحد بيقول عليه عظيم ولا واحد قال إنه مستبد؟ لا ده ولا ده.. مهمتي كفنان عندي رؤية في التاريخ، انتوا بتشوفوه من عيني واللي عايز أركز عليه.. دي رواية معروف إنها فيها خيال ليست توثيقية.. اللي بيتصدر التاريخ يرتبط بالثوابت الحقيقية زي تواريخ الحملة".

وعن انتقادات استخدامه سفرة في حقبة زمنية قديمة، أضاف خالد يوسف: "مكنتش راضي أرد لأنها أدنى من إنها تناقش.. اديني سند تاريخي إن مكانش في سفرة، مدام مفيش سند أنا ليا إنني أحطهم ياكلوا فوق السفرة أو تحتها براحتي".

مسلسل "سره الباتع" بطولة كوكبة من الفنانين بينهم أحمد فهمي، أحمد السعدني، نانسي صلاح، أحمد عبدالعزيز، هالة صدقي، إسلام حافظ، منة فضالي، ومن إخراج خالد يوسف، تأليف يوسف إدريس، العمل من المقرر عرضه في رمضان 2023.

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك: