إعلان

مؤلف "هوجان" عن أزمة شيماء سيف والسودان: "الضحك ليه مليون طريقة غير التنمر"

01:00 ص الأحد 12 مايو 2019

محمد صلاح العزب و شيماء سيف

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب-محمد مجدي:

انتقد الكاتب والسيناريست محمد صلاح العزب أنواع البرامج الكوميديا التي تسخر من العيوب الخلقية أو شكل الجسم أو لون البشرة، مشيرا إلى غصب الجمهور السوداني من أحد البرامج الكوميديا.

كتب "محمد صلاح العزب" عبر صفحته الشخصية بموقع "فيسبوك" قائلا: "أسخف أنواع الكوميديا، هي اللي بتجيب الضحك من التريقة على لون البشرة أو العيوب الخلقية أو شكل الجسم بالتخن أو الرفع أو الطول أو القصر زي موضوع التريقة على أخواتنا السودانيين وغيره".

وأضاف: "للأسف الشديد إن تقريبا مفيش كوميديان مصري كبير أو صغير فيما أعلم إلا ووقع في الحفرة دي.. كوميديا سهلة ومضمونة إنك تجيب حد خلقته فيها حاجة مخصوص وترمي عليه إيفيهات عشان تضحك.. وبنسبة 90% الكوميديا دي مبتبقاش مكتوبة في النص والممثل بيجتهد في إنه يجيب الكاركتر الضحية ده عشان يسلخه لحد ما ينزل ضحك".

وأضاف: "يا ريت نرتقي شوية ونتعب على شغلنا والضحك ليه مليون طريقة غير التنمر والسخرية على عيوب الناس.. وغير إننا نتعود على كده فنطلع شعب كله عمال يتريق ويتنمر على بعضه".

يذكر أن شيماء سيف قدمت اعتذرا للجمهور السوداني بعد ظهورها في برنامج "شقلباظ"، في دور فتاة سمراء اللون، وهو ما أغضب الجمهور السوداني، ووجهوا لها كثيرا من الانتقادات والسباب، عبر صفحاتها على مواقع التواصل الاجتماعي.

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك: