إعلان

"بائعة الشرقية" تروي تفاصيل اعتداء موظف: "رمى المياه عليا عشان 3 جنيه"

11:19 م الجمعة 13 سبتمبر 2019

بائعة تين شوكي تتهم موظف بالاعتداء عليها

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

الشرقية – فاطمة الديب:

لم تكن تدري "فايزة عبدالسلام" ربة المنزل التي أتمت 50 سنة، أن ذهابها للسوق لبيع بضاعتها من "التين الشوكي" ستكون السبب في أن تتصدر اهتمام رواد مواقع التواصل الاجتماعي؛ بعدما تعرضت لواقعة اعتداء من قبل موظف في مجلس مدينة أبو كبير بالشرقية، لامتناعها عن سداد 3 جنيهات، فما كان من الموظف إلا أن سكب عليها المياه وأغرق بضاعتها قبل أن يأخذ الأدوات التي تساعدها في عملها ويذهب.

"سلمته لربنا.. ماليش غيره يجيب لي حقي منه".. بهذه الكلمات بدأت "فايزة عبدالسلام" مُقيمة بقرية "هربيط" التابعة لمركز أبو كبير، تروي واقعة "فيديو التين" لـ"مصراوي"، والتي سردت تفاصيل الاعتداء عليها من قبل موظف في مجلس المدينة بسب 3 جنيهات.

"أنا مطلقة من 25 سنة، وعندي بنت وولد وأمي ست كبيرة قاعدة معايا في بيت على أدنا".. قالتها الحاجة فايزة، مشيرة إلى أنها زوجت ابنتها، لكن ابنها مرض فجأة: "كان شغال حداد وجاله تعب نفسي ودخل مستشفى وعلاجه هيطول".

وتابعت: "من يوم طلاقي وأنا بصحى كل يوم من 25 سنة وقت آذان الفجر، أفطر أمي وأشوف طلبات ابني المريض، وبعدها أسعى على أكل عيشي من الساعة 8 الصبح، ولو مفيش شغل في الأراضي الزراعية أروح أشتري قفصين تين أبيعهم طول اليوم، وأشيل واحد على راسي أسرح بيه، ولما يخلص أشيل التاني، وربنا بيرزقني علشان ابني وأمي اللي في رقبتي".

وعن تفاصيل الواقعة، قالت فايزة: "يوم الخميس اللي فات خرجت بالتين زي كل يوم علشان أسعى على رزقي وأقف ساعة في السوق أخف حمولتي شوية، وبعدين أسرح في البلاد القريبة مني، لكن يومها جالي موظف من مجلس المدينة، وقال عايز 3 جنيهات أرضية".

تتابع: "كل مرة كنت بدفع 3 جنيهات عادي مش حاجة، لكن يومها كنت لسة مبدأتش الشغل ولا بعت حاجة، ولما قولت له كدة زعقلي ورمى على وشي المياه وخد السكينة، ورحت عيطتله من اللي حصل، لكنه ماراعاش سني ولا صعبت غير على واحد ابن حلال كان معدي اتعاطف معايا ودفع له الـ3 جنيهات".

"مش قادرة أصدق إن واحد متعلم ومتنور يهين واحدة في مقام أمه علشان 3 جنيهات".. قالتها السيدة لـ"مصراوي" تسبق جملتها الدموع وهي تتذكر ما حدث، قبل أن تستنكر ما حدث: "عمل كدة مع إني قولت له هادفع، لكن فوضت أمري لله وقولت مسامحة علشان ما يتأذيش.. أكيد تلاقي في رقبته عيال، لكن الناس قالوا لي لازم يتجازى علشان ما يأذيش حد غيري".

من ناحيته، أمر الدكتور ممدوح غراب، محافظ الشرقية، بفتح تحقيق عاجل في الواقعة، وكلّف لجنة من المتابعة الميدانية بالديوان العام للتحقيق، ووجه رئيس مدينة أبو كبير بإجراء تحقيق من جانبه، موضحًا أنه سيتم مطابقة النتائج، وفي حال ثبوت الواقعة سيتم اتخاذ الجزاء الرادع بقوة، وفي حال عدم صحتها سيتم البحث والتحقق ممن حاول إثارة الرأي العام بصورة أو بأخرى.

وتداول رودا مواقع التواصل الاجتماعي، مقطع فيديو، قالوا إنه لبائعة "تين شوكي" في الشرقية، تقول فيه إن موظف في مجلس مدينة أبو كبير بالشرقية، اعتدى عليها، بعد أن طالبها بدفع 3 جنيهات "أرضية".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان