إعلان

الشارع المصري عن الدستور: ما بين ''مش مهتم''و''نعم..عشان نعرف نعيش''-(فيديو)

06:07 م الأربعاء 11 ديسمبر 2013

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت - هند بشندي وهبة محسن:

''دستور!!.. ملناش دعوة بالدستور''، جملة تكررت من مواطنيين مصريين إجابة على سؤال مصراوي ''ما رأيك في مسودة الدستور الجديد؟''.

فعلى مدخل أحدي العمارات السكنية بمنطقة المعادي، قالت أحدي قاطني المسكن ''لا يهمنا ماهية الدستور، كل ما نفكر فيه ان ينصلح حال البلد، نفكر في أن يجد أولادنا عمل مناسب لهم''، لتتدخل سيدة أخري في الحديث ''احنا منعرفش حاجة عن الدستور''.

''محمد''.. شاب يعمل بـ''سوبر ماركت''، رد على تساؤلنا بتعجب، ''دستور؟! أنا مش مهتم الحقيقة بالموضوع ده''.

وارتسمت على وجه ''عم عبده'' الجالس على الرصيف في انتظار دوره أمام احدي المستشفيات، علمات الدهشة من سؤالنا، ليقول ''انا بفكر في عيالي وحالهم، أفكر في مشاكلهم يعني ولا في الدستور''.

بعكس ''عم سعيد'' الذي أكد انه قراء الدستور كاملا، مضيفا انه سيصوت عليه ''نعم''، وبرر موافقتة بقوله ''حتي تستقر حالة البلاد وتنتهي حالة الفوضي''.

وناقشنا ''عم سعيد'' باهتمام بالغ بمواد الدستور، قائلا ''جميع المواد التي قرائتها جيدة وأهمها مواد الحريات فهي جيدة جدا وتضمن الحقوق والحريات بشكل هائل''.

بعكس شاب ثلاثيني –رفض ذكر اسمه-، فهو لم يقرأ الدستور، لكنه سيصوت عليه ''بنعم'' قائلا ''انا هعمل زي ما ابويا قالي ..''نعم للدستور''، وتسائل يعني انتوا عاجبوا حال البلد واللي بيجري فيها دلوقتي''.

ليختلف آراء أخرون ليري فريق منهم، ضرورة الموافقة على الدستور بقولهم ''خلي البلد تتقدم للأمام شوية بدل الفوضي اللي احنا عايشين فيها دي''، بينما رفض أخرون المشاركة وقالوا ''صوتنا قبل كده واتضح ان صوتنا لم يكن له قيمة''.

لمتابعة أهم وأحدث الأخبار اشترك الآن في خدمة مصراوي للرسائل القصيرةللاشتراك...اضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

لا توجد نتائج