إعلان

ليس البلدي.. ما البيض الأورجانيك وسعره الذي تحدث عنه عمرو أديب؟

11:22 ص الثلاثاء 08 مارس 2022

الإعلامي عمرو أديب

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- أسامة علي:

قال الدكتور مجدي حسن، رئيس قسم الدواجن، بمعهد بحوث الإنتاج الحيواني، إن البيضة الأورجانيك، هي التي يتم إنتاجها من خلال الدواجن التي تتغذى على أعلاف طبيعية 100% (لا تحتوي على أي إضافات حيوانية "مسحوق دم ومسحوق عظم").

وأضاف حسن، لمصراوي، إن هذه الدواجن لا تحصل على أي مضادات حيوية مثل "انتيبيوتك" ولكن تحصل على مواد طبيعية، بعيدا عن كون نوع الدواجن سواء كانت بيضاء أو بلدي.

وأشار إلى أن هناك مزارع كبيرة تنتج البيض الأورجانيك أبرزها مزرعة على طريق مصر الإسماعيلية الصحراوي، مؤكدا أن سعر طبق البيض الأورجانيك يزيد 50 % عن سعر طبق البيض العادي.

وقال عمرو أديب، عبر برنامجه "الحكاية، مساء الاثنين، على قناة إم بي سي مصر: "بقالي يومين تلاتة بحاول أشوف الغلاء العالمي، العالم ده بيعمل إيه؟ هو مواطن زيه زيك عنده غلاء في الغاز. هناك الناس لأن معندهاش اعتمادية أوي على الدولة فاهمين أن السوق كده كده هيتحرك" .

وأضاف عمرو أديب: "ده مش وقت بيض أورجانيك، ماله البيض العادي، كله بالبسطرمة بيبقى حلو مش لازم تشتري المنتج الغالي ما دام الأرخص منه نفس الجودة".

تابع: "عملوا استطلاع للأمريكان في أمريكا قالولهم انتوا متخيلين الأسعار زايدة ليه؟ أغلبهم قالوا السبب جشع وطمع الشركات الكبرى أن الزيادات اللي عملاها الشركات لا تتناسب مع الزيادات الناتجة عن الحرب".

وواصل: "أما عن أزمة العيش ليه مانرجعتش نخبز في البيوت زي ما كنا بنعمل من 100 سنة؟ في ناس في أمريكا بدأت تعمل العيش بتاعها في البيت"، مضيفا : "النهاردة نما إلى علمي في أمريكا، وإحنا كنا بنعمل ده من تريليون سنةـ إنه فيه ناس بدأت تعمل العيش بتاعها في البيت".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان