إعلان

قتله بعصا خشبية.. المشدد 7 سنوات لقاتل والده في التجمع الخامس

03:39 م الخميس 31 مارس 2022

المستشار أسامة الرشيدي

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- أحمد عادل:

قضت محكمة جنايات القاهرة المنعقدة بالتجمع الخامس، برئاسة المستشار أسامة الرشيدي، اليوم الخميس، بمعاقبة المتهم بقتل والده بعصا خشبية، في التجمع الخامس، بالسجن المشدد 7 سنوات.

صدر الحُكم برئاسة المستشار أسامة الرشيدي وعضوية المستشارين فتحي سليم محمد الشاوري وسامح سعيد النفاض والدكتور عادل محمد أحمد السيوي.

وقالت بسمة، شقيقة سيف المتهم بقتل والده بـ"عصا خشبية"، إن يوم الواقعة كان والدها قادما من عمله وكان شقيقها مع باقي أشقائهم في منزلهم، متابعة أن والدها اتصل بهم هاتفيا ونهرهم وصعد المنزل وبحوزته "عصا خشبية".

وأوردت، أن والدها اعتدى بالألفاظ البذيئة على شقيقها، وقالت: "أخويا فتحله الباب وبابا ضربه بالعصاية الخشب على وشه كذا مرة وهو لقا الدم نازل من وشه عشان كان لسة عامل عملية جيوب أنفية.. وحاول يهدي بابا وقفل الباب الحديد.. بعدها لقينا بابا بينزف دم مش عارفين هو اتخبط في الباب الحديد ولا وقع من السلم.. واخويا اصيب بحالة هيستيريا وقعد يزعق..الناس اتلمت وودت ابويا المستشفى".

وتابعت: "والدي طول عمره متعصب علينا وبيتخانق كتير من غير سبب مع والدتي ومعانا.. واحنا كنا دايما كنا خايفين جدا وبيحاول يعوض اللي ابونا بيعمله فينا.. اخويا ضربه عشان يهديه وهو كان عنده حالة هيستيريا.. ابويا كان دايما بيتعصب على اخويا وبيشتمه وقرايبنا كانوا دايما بيقولوا لوالدي حرام عليك اللي بتعمله ده".

وتابعت: "شقيقي كان بيعاني من حالة نفسية بسبب أبويا.. والدكتور قال لأمي في المصحة النفسية خرجي ابنك ودخلي جوزك هو اللي محتاج علاج".

وجاء في أمر الإحالة، أن المتهم "سيف" 27 عامًا، ضرب والده المجني عليه "نصر.ن"، بأن أمسك عصا خشبية وانهال عليه ضرباً، فأحدث به الإصابات الموصوفة بالتقرير للصفة التشريحية المرفق بالأوراق، ولم يقصد بذلك قتله ولكن أفضى إلى موته.

فيديو قد يعجبك: