إعلان

محمد سامي:" أنا ضد التعدد وفكرة جعفر العمدة جاءت لي من صديق متجوز أربعة"

01:02 ص الأحد 23 أبريل 2023

المخرج محمد سامي

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- مروان الطيب:
حل المخرج محمد سامي ضيفاً على برنامج "جمعتنا الليلة" تقديم الإعلامية مفيدة شيحة ومحمد الكندي والذي يعرض على قناة "الظفرة" الإماراتية.

وتطرق سامي في حديثه عن النجاح المدوي لمسلسله "جعفر العمدة" وعن تأثير المسلسل على الشارع المصري والعربي طوال فترة عرضه بموسم دراما رمضان هذا العام.

وتحدث سامي عن بداية كتابته لمسلسل "جعفر العمدة" وعن كيفية وصوله للشكل النهائي للدراما قائلاً :"فكرة جعفر العمدة جاتلي من الشخصية أنا ببني من عند الشخصية وليا صديق شعبي جميل لفت نظري لحاجة وأنا واقف معاه في مرة بيشاور لي علي بيته بيقولي إنه ساكن فوق ومتجوز أربعة وكل واحدة منهم ليها يوم في الأسبوع".

واستكمل "وقررت أخلي الشخصية دي معايا بس ماكنتش عاوز ابني عليه شخصية جعفر العمدة لأن مش دي الفكرة اللي عاوز أقدمها واحد أتجوز أربعة والتعدد وأنا أصلا ضد التعدد وأما هقدم الفكرة هقدمها بأن أنا أنتقدها مش أتبسط بيها، وأنا ماشي كمخرج ومؤلف بفتش وبدور على خطوط درامية عشان أشتغل عليها وأوقات بيبقي عندي أكتر من فكرة مختلفة ممكن أجمعهم كلهم في عمل واحد".
"جعفر العمدة" تأليف وإخراج محمد سامي، بطولة محمد رمضان، هالة صدقي، زينة، إيمان العاصي، منة فضالي، أحمد داش، عصام السقا، أحمد فهيم.


جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك: