إعلان

السيسي: "بقول كلام أتحاسب عليه قُدام ربنا.. أنا بتكلم في مستقبل 30 سنة"

12:07 م الأربعاء 16 سبتمبر 2020

الرئيس عبدالفتاح السيسي

دور على لوجو مصراوي فى أخبار رمضان وادخل السحب الاسبوعى لتكسب سماعات JBL وموبايل

شروط المسابقه
  • لوجو مصراوي موجود داخل صفحة رمضانك مصراوي، دور على اللوجو وأنت بتتنقل بين أخبار رمضان، وكل لوجو هتلاقيه هيتحسب لك نقطة، وكل يوم فيه لوجو جديد في مكان مختلف، جمع نقاط أكثر وادخل سحب كل 10 أيام، على سماعات JBLوموبايل. يلاسجل إيميلك وابدأ بالاشتراك من هنا

كتب- مصراوي:

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي: "أرجو أن تنتبهوا يا مصريين، لازم نوصف حالنا ونكون شايفين مع بعض الحقيقة، لازم الدولة تخطط لتضاعف كل ما لديها.. 30 وحدة سكنية محتاجة مليون كل سنة مثلًا، وهكذا خدماتها من طرق ومدارس هتبقى إزاي..".

جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، الجامعة المصرية اليابانية للعلوم والتكنولوجيا بمدينة برج العرب في محافظة الإسكندرية؛ ومن المقرر أن يشارك في افتتاح عدد من الجامعات الأخرى الأهلية ومشروعات تعليمية جديدة، لوزارتي التعليم العالي والتربية والتعليم.

وأضاف الرئيس: معدلات العمل اللي بعملها متسارعة مع المسار المتسارع؛ لو عدد السكان ثابت كان الموضوع اتحل.. الـ25 سنة اللي فاتت كلنا عشنا فيها، و2030 هتكون مستقبل الشاب اللي عايش دلوقتي وأولاده.

وتابع السيسي: "بقول كلام أتحاسب عليه قُدام ربنا، وأرقى الجامعات والبحوث في الدولة المصرية، من منظور علمي يمس الناس، أنا بتكلم في مستقبل 30 سنة".

واستطرد الرئيس: إيه الإشكالية اللي موجودة، والله العظيم ما يتعمل اللي إحنا بنعمله ده؛ إحنا بنعمله بفضل الله سبحانه وتعالى".

وقال السيسي: "كلنا لازم نشوف مع بعض حجم المشكلة للدولة المصرية"، مخاطبًا رئيس الوزراء: "معنى كده مش لازم تكون المعنويات مرتفعة ولا إيه؟ ليرد رئيس الوزراء: لأ مرتفعة".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان