إعلان

طريقة الاستعداد لعزومات فى رمضان

طريقة الاستعداد لعزومات فى رمضان

طريقة الاستعداد لعزومات فى رمضان

01:44 م الأربعاء 08 يوليو 2015

جميع الآراء المنشورة تعبر فقط عن رأى كاتبها، وليست بالضرورة تعبر عن رأى الموقع

أولا " اقعدي مع نفسك " شوفي يا ستي الاستعداد للعزومة بيكون قبلها بيومين بإنك بتقعدي مع نفسك كده وتشوفي عدد المعزومين قد إيه؟؟؟ وعلى الأساس ده بتحددي كمية الأكل اللي إنتِ هتعمليها وخدي بالك إن لو كان عدد المعزومين قليل يعني مثلا 3 أفراد هيبقى عدد الأصناف قليل ومحدود... لكن لو عدد المعزومين كبير هيبقى فيه تنوع في الأصناف المقدمة وده علشان ترضي جميع الأذواق...

ثانياً " هاتي ورقة وقلم " بعد ما حددتي عدد المدعوين للعزومة هاتي ورقة وقلم واكتبي قائمة بالأصناف اللي المفروض تكون موجودة على السفرة.. ودي نسخة من القائمة اللي ممكن إنك تعمليها في أي عزومة..

• أولا السلطات: الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان شوفي يا ستي المفروض يكون عندك على السفرة في أي عزومة نوعين من السلطات وليكن مثلا طبق سلطة طحينة وطبق سلطة خضراء.

• ثانيا الشوربة: الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان كفاية قوي في عزومة رمضان وجود نوع واحد من الشوربة خاصة كمان لو كان عدد المعزومين مش كبير.

• ثالثا اللحوم: الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان طبق اللحوم ده بيعتبر من الأطباق الرئيسية على السفرة علشان كده لازم يكون على السفرة في أي عزومة نوعين من اللحوم وليكن مثلا طبق بوفتيك لحمة وطبق فراخ مشوية.

• رابعا النشويات: الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان النشويات زي الرز أو المكرونة أو الرقاق أو المحشي وخدي بالك إن المفروض يكون على السفرة نوع واحد من النشويات.. يعني إما مكرونة أو رز، مش معقول الاتنين.

•خامسا الخضار: الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان كفاية قوي صنف واحد من الخضار على السفرة خاصة إن الإقبال على الخضار بيكون مش كبير قوي في العزومات.

• سادسا الحلويات: رمضان أكيد لو عندك عزومة هتقضي وقت كبير جدا في عمل الأكل علشان كده اختاري الحلويات السهلة في التحضير أو اختاري الأصناف اللي ممكن إنك تعمليها قبلها بيوم... زي البسبوسة أو أي نوع من الحلويات اللي بتتقدم باردة زي الآيس كريم.. الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان

ثالثا " التحضير الفعلي للعزومة " بعد ما جهزت قائمة بالأصناف اللي إنتِ ناوية تعمليها في العزومة عليكِ ببدء التحضير الفعلي للعزومة وخدي بالك إنك تحضري ده قبلها بيوم. طبعا هتسألي نفسك دلوقتي وتقولي ازاي أحضر الأكل قبلها بيوم، كده الأكل يبوظ خاصة إن الجو حر... شوفي يا ستي.. دي الحاجات اللي ممكن إنك تعمليها قبل العزومة بيوم:

1- العصائر ممكن إنك تعمليها وتحطيها في كوباية العصير وتحطيها في التلاجة أو تحطيها في أكياس وتحطيها في الفريزر وتطلعيها قبل المغرب بخمس ساعات. الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان

2- جهزي أدوات المطبخ بتاعتك زي "الصواني والأطباق والكوبايات والكاسات" واتأكدي من نظافتها بحيث إنها تكون جاهزة على الاستعمال. الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان

3- لو هتعملي محشي ممكن إنك تجهزيه وتلفيه وتحطيه في التلاجة بحيث يكون جاهز على التسوية يوم العزومة. الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان

4- لو هتقدمي في العزومة لحمة أو فراخ مشوية ممكن أنك تتبليهم ببصل قبل العزومة بيوم وتحطيهم في وعاء بلاستيك وتسيبيهم في التلاجة بحيث يكونوا جاهزين على الشواء يوم العزومة. الاستعداد لعزومات رمضان - كيفية التحضير لعزومات رمضان 5- لو هتعملي مكرونة بالبشاميل أو جلاش باللحمة المفرومة يبقى ياريت إنك تعصجي اللحمة قبلها بيوم.

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا رمضان شهر الخير، تبرع بجزء من مالك لتغيير حياة شخص, للتبرع أضغط هنا

إعلان