إعلان

أحمد موسى: دعوة الحوار الوطني ليست نتاج أزمة في البلد.. هدفه عودة شركاء 30 يونيو

09:34 م الأربعاء 29 يونيو 2022
أحمد موسى: دعوة الحوار الوطني ليست نتاج أزمة في البلد.. هدفه عودة شركاء 30 يونيو

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- محمد جمعة:

قال الإعلامي أحمد موسى، إن دعوة الرئيس عبد الفتاح السيسي للحوار الوطني لم تأت نتاج أزمة تتعرض لها البلد، ولكن لعودة كتلة 30 يونيو، ومناقشات المقترحات في جميع القضايا، كما أن كل ما يثار عن مناقشة تعديلات دستورية أو الحديث عن انتخابات في الحوار الوطني مجرد هراء.

وأضاف موسى خلال تقديمه برنامج "على مسؤوليتي"، مساء الأربعاء: "الحوار الوطني لعودة كتلة وشركاء 30 يونيو وكل اللي خرجوا في الثورة، وطبعًا الإخوان مش معانا.. المسافات بعدت بين شركاء الثورة، وهناك سعى لتقريبها ونعود جميعًا للوطن بتاعنا كلنا".

وتابع موسى: "ده مش معناه إن البلد منهارة والحوار هينقذها، آه الحوار عمل حالة إيجابية ومهم ده يبقى موجود.. لكن الرئيس السيسي عمره ما قلق على منصب ودايمًا قلقه يبيقى على البلد.. إحنا محتاجين نسمع كل الآراء والرئيس بيحب يسمع ويٌطرح عليه الأسئلة الصعبة".

واستطرد موسى: "الدولة في أقوى حالاتها على كل المستويات السياسية والعسكرية والأمنية، والأكل والشرب موجود، إحنا دولة قوية ومش بنعمل حوار وطني عشان عندنا أزمة".

وأضاف موسى: "أهلًا وسهلًا بالحوار والآراء والمقترحات وبكل الناس ما عدا الإخوان، أنتم دفنتم الإخوان في 30 يونيو بتصحوهم تاني ليه، الإخوان ادفنوا وخلصوا من 9 سنين، واللي خلص مش هيرجع تاني".

وتابع: "قدموا مقترحاتكم في كل حاجة التعليم والصحة والبحث العلمي في حياة كريمة وللناس والأسر الغربة نشوف مبادرات أكثر في الاقتصاد، مفيش حجر على أي آراء، ما ينتهي إليه الحوار الوطني سيرفع للرئيس".

فيديو قد يعجبك: