إعلان

"صعبان عليا والعالم كله يقدره".. عبدالسلام المحجوب عن السيسي في آخر لقاء قبل وفاته

12:25 ص الأربعاء 02 فبراير 2022
"صعبان عليا والعالم كله يقدره".. عبدالسلام المحجوب عن السيسي في آخر لقاء قبل وفاته

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- محمد أبوالمجد:

عرض الإعلامي شريف عامر، خلال برنامجه "يحدث في مصر" والذي يعرض فضائية "إم بي سي مصر" اليوم الثلاثاء، لقطات من فيلم عن اللواء الراحل محمد عبدالسلام المحجوب، وزير التنمية المحلية الأسبق، ومحافظ الإسماعيلية والإسكندرية الأسبق، والذي قامت المخرجة ساندرا نشأت بتسجيله معه، قبل وفاته.

وقال "المحجوب" خلال الفيلم: "مقدرش ارجع تاني محافظ الإسكندرية لا سنًا ولا صحة، ولو كنت قادر كنت أعملها ونص، لأن الإسكندرانية بعتبرهم اهلي وعيلتي و حبيتهم وحبوني وساعدوني ولهم فضل عليا".

وأضاف "المحجوب": "خدمت في القوات المسلحة لفترة صغيرة ولكن جالي خبر من قيادة القوات المسلحة بإني رايح المخابرات الحربية ولازم أسلم نفسي ثم المخابرات العامة ودا اختيار من البداية"، موضحًا: "وأنا في المخابرات الحربية كنت على قوة المخابرات العامة".

وأكد أن الرئيس عبدالفتاح السيسي لديه رؤية للنهوض بالبلد في كل الاتجاهات وأقول له استمر في خطتك، قائلًا: "عايز مصر ترجع زي ما كانت وأحسن مما كانت في كل حاجه عشان بيحبها من جواه مش حب أي كلام يعني زي ما بتحبي ابنك أو بنتك" ، موضحًا: "الرئيس السيسي صعبان عليا لأنه عايز الناس تشتغل برتمه وأسلوبه، والعالم الخارجي هو اللي مقدر السيسي وعشان كده علينا حروب من كل الاتجاهات.

وأردف: "الرئيس السيسي قال للناس هتتعبوا معايا وهتشوفوا النتيجة بعدين ودي حقيقة اللي عايز يبني بيت فهو بيعمل أساس الأول ودا بياخد وقت، موضحًا: "أن الخوف ليس من الحرية ولكن من استغلالها الخاطئ".

فيديو قد يعجبك: