إعلان

رامي رضوان يروي تجربته مع كورونا: كنت بصلي وأنا قاعد ودنيا سمير غانم فضلت معايا

12:47 م الأربعاء 23 ديسمبر 2020

رامي رضوان

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- عبد الفتاح العجمي

عاد الإعلامي رامي رضوان، لتقديم برنامجه "مساء dmc" عبر فضائية dmc، بعد تعافيه من فيروس كورونا المستجد.

وكشف رضوان في أول ظهر له بالبرنامج، أنه أصيب بـ"كوفيد 19" في يوم افتتاح الدورة 42 من مهرجان القاهرة السينمائي الدولي.

وقال رضوان: "خدعونا فقالوا إن كورونا دور برد عادي، لأ هو مش دور برد عادي، هو فيه أعراض شبيهة بالبرد، ولكنه دور سخيف وتقيل وخنيق وممل".

أضاف: "أعوذ بالله من تكسير الجسم يا جماعة، كان بشع لدرجة إني كنت بصلي وأنا قاعد في أول 3 أيام، واستشرت 10 أطباء وكل واحد عنده بروتوكول علاج مختلف".

تابع: "أنا بشكركم على دعواتكم، بشكر أهلي اللي كانوا خايفين عليّا أكتر من نفسي، بشكر زوجتي العزيزة الفنانة دنيا سمير غانم اللي فضلت معايا".

وفي 3 ديسمبر الحالي، أعلن رامي رضوان، إصابته بفيروس كورونا، وقال عبر حسابه على موقع "فيسبوك": "الحمد لله على كل حال، الحمد لله حمدا كثيرا.. تأكدت إصابتي بكورونا وكلها كام يوم ويبقى عندي أجسام مضادة وأمرع في الأرض بإذن الله".

وأضاف: "أنا بكتب عشان لو أي حد قابلني الكام يوم اللي فاتوا ياخد باله، لا داعي للقلق.. لو ظهر أي أعراض ساعتها إجراء الفحص هيكون ضروري، أنا ملتزم بالتباعد والكمامة.. إنما لأجل الحق مش بنفس قدر الالتزام وقت الموجة الأولى".

واختتم: "بقول الكلام ده عشان كلكم تاخدوا بالكم، كله يلتزم أكتر من الأول.. الأعداد بتزيد الرسمي وغير الرسمي، والتحذير من شهري ديسمبر ويناير مش من فراغ، خلوا بالكم من نفسكم وممن حولكم، ربنا يسلمكم جميعا من أي شر".

فيديو قد يعجبك: