إعلان

فواتير السحور تثير موجة غضب.. فول وطعمية بـ"ألف جنيه"

03:00 م الخميس 09 مايو 2019

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت-بسمة مشالي:

سادت حالة من الاستياء والغضب مع السخرية في آن واحد صفحات رواد ومتابعي مواقع التواصل الاجتماعي مع أول أيام شهر رمضان المبارك بسبب فواتير السحور الباهظة.

وتداول عدد من الحسابات الشخصية صورًا لفواتير سحور لوجبات فول وطعمية وصفها أصحابها بالجنونية، وتم تداولها على نطاق واسع.. ومن هذه الصفحات "ملوك السعادة" التي نشرت فاتورة تقترب من ألف جنيه.

وتحتوي الفاتورة التي أثارت الاستياء، على أطعمة بسيطة مثل الفول والطعمية والجبنة بالطماطم، مع العسل الأبيض والشاي، إلى جانب رسوم الخدمة، التي قدرت بـ200 جنيه، وهو ما أثار جدلا كبيرا.

وتواصل مصراوي مع المسؤولين عن المطعم الذي تداول نشطاء الفيسبوك فاتورة السحور به، إلا أن مساعد مدير المطعم لم يجيب عن سؤالنا بخصوص الأسعار المرتفعة ومقارنتها بالأعوام الماضية.

ووصف متابعو السوشيال ميديا أسعار الفواتير السحور المبالغة، بأنها فوضى، وطالب آخرون بالاستمتاع بالتجمعات العائلية في المنزل أو مع الأصدقاء، وتناول معهم وجبات السحور، وتوفير مصاريف مثل هذا السحور المبالغ فيه.

وقال صاحب أحد التعليقات بروح الفكاهة: "ده سعر مائدة رحمن"، بينما قالت أخرى في تعليق لها: "لما أروح آلاقي شاي البلكونة بـ100 جنيه.. أمال البلكونة كلها بكام"، ووجه شخص آخر رسالة إلى أصدقائه قائلاً: "مفيش أحلى من لمة الصحاب على القهوة".

وقالت صفحة ملوك السعادة، في منشور لها، "دي فاتورة من فواتير سحور أحد الأصدقاء منزلها عنده.. طبعًا الراجل أكيد مش موافق عالمهزلة دى بس بتبقى الشلة فالغالب متفقة فبيدبسوا بعض".

وتابع أدمن الصفحة: "السؤال اللى بسأله لنفسي.. ليه يا جماعة؟ ليه تخلوا المطعم يدفعكم ألف جنيه في فول وطعمية وبيض؟، ما تخلوش حد يضحك عليكم اتجمعوا فبيت حد فيكم، واعملوا ديش بارتي ولا اشتروا أكل واعملوه والله هايبقى بربع المبلغ ده، وهاتوا فيلم ولا حاجة اتفرجوا سوا وعصائر وشاي ولا ها يبقى بالمبلغ ده".

ونصح أدمن الصفحة: "قعدة عيلة دافية فبيت حد فيكم بدل النصب العلني ده واللي أغلبه أكل مطلسأ أصلا وصايص. وبلاش نلوم المطاعم لأن إحنا السبب عشان ما لقيوش مننا رد فعل".

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك: