إعلان

"الحلاوة أكلت المرتب".. انتعاش سوق حلوى المولد في البحيرة (صور)

09:55 م الأربعاء 28 أكتوبر 2020

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

البحيرة - أحمد نصرة:

ربما كان تجار الحلوى هم الأكثر حظًا وسعادة بتزامن صرف رواتب الموظفين مع الاحتفال بذكرى المولد النبوي الشريف، لما كان له ذلك من أثر في زيادة حجم مبيعاتهم، بسبب السيولة النقدية وتضاعف الإقبال على شراء "حلاوة المولد".

في البداية تقول منى السيد، مُدرسة: "وأنا بقبض من ماكينة الصراف الآلي لقيت جنبي فرش الحلاوة، قلت أفرح عيالي واشتريلهم قبل الفلوس ماتتصرف".

وقال محمود حسين، موظف بالأوقاف: "حظهم حلو الحلوانية، القبض نازل بالظبط مع المولد النبوي، الناس كلها كانت بتقبض من الماكينة وتروح على أقرب محل حلويات تشتري".

"الحلاوة أكلت المرتب، ربنا يستر ونعرف نقضي باقي الشهر لغاية ما ينزل المرتب الجديد، نزول القبض مع المولد النبوي شجعنا نشتري بكميات كتيرة، الأولاد فرحوا بس المرتب طار".. بمزاح تحدث محسن الغنام، موظف بالصحة.

وأوضح محمد سرور، بائع: "موسم المولد النبوي هو أهم موسم عندنا، دايمًا بيبقى البيع كويس، لكن ملاحظ إن السنة دي أكتر من أي سنة، يمكن عبشان الموظفين لسه قابضين وملحقوش يصرفوا مرتباتهم".

وأكد علي مطاوع، صاحب مصنع حلوى: "السنة دي المبيعات ماشاء الله ممتازة، والسبب معروف طبعًا، لأن مرتبات الموظفين لما نزلت حركت السوق".

فيديو قد يعجبك: