خلال الحديث عن محور المحمودية.. السيسي لمحافظ الإسكندرية: أنت لسه هتدرس؟

11:50 ص السبت 17 أغسطس 2019
خلال الحديث عن محور المحمودية.. السيسي لمحافظ الإسكندرية: أنت لسه هتدرس؟

السيسي ومحافظ الإسكندرية

كتب- محمد نصار:

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنه لاحظ وجود مشكلة في محور المحمودية الذي يتم تنفيذه في الوقت الحالي: "على محور المحمودية في مشكلة، سوق الحضرة، وإنتوا مخططين تعملوا سوق في مكان آخر".

وأضاف السيسي، خلال افتتاح مشروع الصوب الزراعية بقاعدة محمد نجيب العسكرية: "المحور ده عايزين خلال شهرين أو 3 بالكتير نكون بنفتتحه المشكلة دي لازم تحلوها ولازم تحلوا مشاكل الناس اللي في السوق؛ لأنها أرزاق ناس، شوفوا بسرعة تعملوا الموضوع ده إزاي؟، هوا أننتم مش محددين 40 فدانا لوكالة الخضر".

ووجه الرئيس الرئيسي سؤالًا لمحافظ الإسكندرية: "هنيجي نفتتح السوق ده امتى؟، ليرد المحافظ: لسه مخلصين التصميمات، ويقاطعه الرئيس: "بردوا امتى؟" ليرد المحافظ، هدرس وأقول لحضرتك، ليكمل السيسي: "هتدرس إيه، أنت لسه هتدرس؟!".

ويفتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، 1300 من الصوب الزراعية على مساحة 10 آلاف فدان في إطار المرحلة الثانية من "قطاع محمد نجيب للزراعات المحمية"، في منطقة الساحل الشمالي.

وأوضح السفير بسام راضي، المتحدث باسم رئاسة الجمهورية، أن إنتاج المشروع يعادل نحو مليون فدان من الزراعات التقليدية، كما يعد المشروع الأكبر في مجال الصوب الزراعية بمنطقة الشرق الأوسط.

ويهدف المشروع إلى المساهمة في تحقيق الأمن الغذائي وسد الفجوة بين الإنتاج والاستهلاك فضلا عن تعظيم الاستفادة من الأراضي المتاحة للأنشطة الزراعية مع ترشيد استخدام مياه الري.

اقرأ أيضا:

"بتقبض كام؟".. السيسي يفاجئ رئيس "الوطنية للزراعات المحمية" بسؤال عن راتبه

السيسي للمتعدين على أراضي كينج مريوط: هاخد الفلوس كاش واللي معهوش ميلزموش

يتخذ كمقام.. السيسي يوجه بهدم مسجد يعيق محور المحمودية: "النبي ميرضاش بكده"

كورونا.. لحظة بلحظة

كورونا فى مصر

  • 102625

    عدد المصابين

  • 93531

    عدد المتعافين

  • 5853

    عدد الوفيات

كورونا فى العالم

  • 32744522

    عدد المصابين

  • 24167549

    عدد المتعافين

  • 992914

    عدد الوفيات

إعلان

إعلان

خدمة الاشعارات

تلقى آخر الأخبار والمستجدات من موقع مصراوي