إعلان

أبرز اللقاءات والفيديوهات من الدورة السادسة من مهرجان الجونة السينمائي

09:09 م الثلاثاء 19 ديسمبر 2023

مهرجان الجونة السينمائي

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

إعداد- منال الجيوشي:

انطلقت فعاليات الدورة السادسة من مهرجان الجونة السينمائي الدولي في 14 ديسمبر الجاري، وسط أجواء استثنائية، مع إلقاء الضوء على الموقف الحالي والأوضاع غير الإنسانية في غزة، خاصة وأن حفل الافتتاح أقيم دون أي مظاهر احتفالية تعبيرًا عن تضامن إدارة مهرجان الجونة السينمائي مع الشعب الفلسطيني

سميح ساويرس

قال المهندس سميح ساويرس في حفل افتتاح الدورة السادسة من مهرجان الجونة: "أنا سعيدة جدا إن كان عندي الجرأة أعمل المهرجان السنة دي، كان رأيي في ظل الظروف السيئة بالعكس لازم نوري إن عندنا حضارة وإخواتنا في فلسطين عندهم سينما، وشعب عايز يعيش وشعب يستاهل كل خير".

مي عودة

قالت المخرجة الفلسطينية مي عودة: "المهرجان حدث ثقافي، وهذه الدورة تحمل هم فلسطين، ونحن نطالب بوقف إطلاق النار وحياة كريمة للفلسطينيين، السينما هي وزارة الدفاع الفلسطينية، وإحنا مش جايين المهرجانات نرقص إحنا بنهتف باسم صمود أهل غزة"

هنا شيحة

قالت الفنانة هنا شيحة: "بشجع جدا إقامة المهرجانات الفنية تحت أي ظروف، وما ينفعش الحياة تتوقف، السينما هي مرآة المجتمع، وما ينفعش نتوقف ونسكت، ومانتكلمش، السنة دي الفعاليات اتغيرت تماما، ومبسوطة إن كل حاجة موجودة في مكان واحد، والديزاين يجنن، أنا فخورة جدا بالدورة دي".

أيتن أمين

تشارك المخرجة أيتن أمين بفيلم "آل شنب" ضمن فعاليات الدورة السادسة من مهرجان الجونة السينمائي.

وقالت "أيتن": "الناس بتقول إنها انبسطت من الفيلم، هو دا اللي وصلني، فكرة الفيلم كانت عندي من زمان أوي، وكنت كاتبه براجراف من 2014، ومكنتش حاسه إن حد متحمس ليه أوي، بعدها عملت سابع جار، وسعاد، وبعدين قابلت أستاذ أحمد بدوي "سينرجي" واتكلمنا وحكيت له عن الفكرة".

أحمد الدخاخني

أعرب المنتج أحمد الدخاخني عن سعادته بالمشاركة في الدورة السادسة من مهرجان الجونة، حيث يشارك في المهرجان بفيلم "المعزة

وقال الدخاخني: "مهرجان الجونة من أكبر المهرجانات في المنطقة وهو أهم مهرجان السنة دي، إحنا عندنا خطة نعمل أفلام تقدر تدخل مهرجانات ويبقى ليها سوق، وفريق عمل الفيلم بيضم 4 جنسيات والفيلم اتصور كله في واحة سيوة".

يسرا

في حفل افتتاح الدورة السادسة من المهرجان قالت الفنانة الكبيرة يسرا: "مهرجان الجونة شعاره سينما للإنسانية، ومفيش أداة أقوى من الفن تفكرنا بإنسانيتنا، ده سلاح قوي ومؤثر".

وتابعت: "إحنا بنهدي كل لحظة فيه لشعب فلسطين، اللي علم الدنيا كلها أسمى معاني الانسانية، شعب عدوه انعدمت منه الانسانية، بنهديها لأطفال وستات ورجالة شباب فلسطين العظيمة"

جيسيكا حسام الدين

قالت الفنانة جيسيكا حسام الدين بطلة فيلم "المعزة"، إنها شعرت بالتوتر أثناء تصوير مشهدي الاغتصاب والولادة ضمن أحداث الفيلم الذي يشارك بالمهرجان.

نزار جمعة

أعرب الفنان السوداني نزار جمعة عن سعادته بمشاركة فيلمه "وداعا جوليا" ضمن الدورة السادسة من المهرجان.

وقال نزار: "مهرجان الجونة اتولد كبير وشرف لينا إن فيلم وداعا جوليا يمثل السودان بالمهرجان، والفيلم بيناقش عدة قضايا واتعمل بحب عشان كده ظهر جيد للجمهور، وفيه بعض المشاهد اللي بتعتبر جريئة على الشعب السوداني، ودي أخدت مجهود ووقت في التنفيذ".

مروان وحيد حامد

أثناء تكريمه في حفل افتتاح المهرجان قال المخرج مروان وحيد حامد: "شرف كبير جدا إن يسرا هي اللي تسلمني الجايزة ودي فرصة كبيرة إني أشكرها، وبشكر مهرجان الجونة على هذا التكريم، وبشكر المهندس سميح ساويرس والمهندس نجيب ساويرس على التكريم، وكنت بتمنى يكون والدي موجود النهاردة".

ماريان خوري

قالت المنتجة ماريان خوري المديرة الفنية لمهرجان الجونة السينمائي: "أنا سعيدة بانطلاق المهرجان ووجود جمهور في القاعات والبرامج اللي اتخطط ليها حصلت".

وتابعت: "كان لازم يحصل تعديل في برنامج المهرجان ودعوة المخرجين الفلسطينيين، وكان فيه رغبة للتطوير مع الأخذ في الاعتبار اللي بيحصل في العالم"

تامر حبيب

قال السيناريست تامر حبيب: "الدورة دي من مهرجان الجونة بغض النظر عن الظروف المحبطة اللي إحنا فيها، بس دي مفكراني بأول دورة من المهرجان فيها شحنة سينما، والعدد مش كبير أوي"

هيدي كرم

الفنانة هيدي كرم تشارك في المهرجان بفيلم "آل شنب" مع المخرجة أيتن أمين، وأعربت عن سعادتها قائلة: "أنا سعيدة جدا إني بشارك في المهرجان بدورته الاستثنائية الفنية جدا واللي مخصصة للقضية الفلسطينية، وكمان سعيدة بأني بشارك في الدورة دي تحديدا وبالفيلم ده تحديدا".

إبراهيم نشأت

قال المخرج إبراهيم نشأت والذي يشارك في المهرجان بفيلم "بوابة هوليود": "مهرجان الجونة بيثبت إنه قادر ينافس ويبقى على مستوى المهرجانات الكبيرة اللي رحنا فيها، وأنا فخور إن فيلمي بيشارك في مهرجان الجونة".

ليلى علوي

شاركت النجمة ليلى علوي في ندوة تكريم النجمة يسرا على هامش مهرجان الجونة، وقالت ليلى: "يسرا إنسانة خيرة جدا، مش بس بتروح جنازات ومستشفيات دي بتوزع لحمة وفتة على الناس وأنا فخورة إني بقول ده عليها".

أمير المصري

الفنان أمير المصري قال عن الدورة السادسة من المهرجان الجونة السينمائي: "أنا عاجبني إن الدورة دي أهدى بكتير والتركيز فيها على الأفلام بس، ومبسوط بالتركيز على قضية فلسطين، وأنا اتأثرت جدا بالفيلم الفلسطيني الأستاذ".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان