إعلان

السيسي: "الزيادة السكانية خطر زي الإرهاب"

03:02 م الإثنين 24 يوليو 2017

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- عايدة رضوان:
قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن "أكبر خطرين بيواجهوا مصر هما الإرهاب والزيادة السكانية، احنا حطينا الناس اللي بتقتلنا مع الزيادة السكانية كتحدي، نظرًا لأن الزيادة السكانية بتقلل فرص مصر في إنها تقدر تطلع لقدام".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته بفاعليات المؤتمر الوطني الرابع للشباب، المنعقد اليوم الإثنين، بمحافظة الإسكندرية: "بالنسبة للسيدة المصرية أو السيد المصري اللي بيقول أنا عندي أربع أولاد، إنت مسؤول أمام الله عن الأولاد اللي انت هتجيبهم، ياترى قدراتك المالية تتيح إنك تنفق عليهم إنفاق مناسب، لأنه لو ماعندكش يبقى إنت هتظلمهم وهتتحاسب".

وأوضح الرئيس السيسي، أنه يتحدث فيما يخص الزيادة السكانية من منظور ديني، قائلًا: "أنا بتكلم من منظور ديني، إنت بتضيع أولادك لأنك مش قادر تنفق عليهم وبتجبيهم وبتقول هييجي رزقهم".

وناشد الرئيس السيسي، المواطنين تنظيم الإنجاب وفقًا للقدرات المادية، متابعًا: "مش علشان ماتطالبش الدولة بإنها ترعى أبناءك لا دول أولادنا كلنا، لكن عشان تقدر توفر ليهم الرعاية الإنسانية".

وأردف الرئيس السيسي: "أنا أتصور إن اللي عنده طفلين أو تلاتة بالكتير قادر يقوم بدروه، ولو عاوز تضمن وظايف أو تعمل تعليم جيد أو صحة جيدة لازم تتحكم في نسبة النمو السكاني"، مشيرًا إلى أن:" فيه دول في أوروبا لم يزد عدد سكانها منذ 30 عامًا".

وأشار الرئيس السيسي، إلى أن التحديات التي تواجه مصر، هي تحديات مشتركة بين الدولة والشعب"، متابعًا: "لو كل واحد فينا قام بدوره انت مش هتشعر إن الدولة كانت مقصرة أو عاجزة عن تلبية مطالبك".

يُذكر أن المؤتمر الوطني للشباب تم عقده لأول مرة بمدينة شرم الشيخ، وكان من ضمن توصياته أن يتم عقده بشكلٍ دوري على مدار العام في مختلف المحافطات، وبناءً عليه تم عقد المؤتمر الدوري الثاني يناير الماضي بمحافطة أسوان لمناقشة أبرز قضايا الصعيد، فيما استضافت محافظة الإسماعيلية المؤتمر الدوري الثالث في إطار احتفالات مصر بعيد تحرير سيناء.

ويُعد المؤتمر الوطني للشباب، ملتقى للحوار المباشر بين الدولة المصرية ومؤسساتها المختلفة والشباب، لعرض أبرز القضايا ومناقشتها من خلال رؤية وطنية وتخطيط علمي وحوار بناء.

ويشارك في المؤتمر عددٌ كبيرٌ من الشباب يمثلون كافة شرائح وقطاعات الشباب المصري من شباب الجامعات والرياضيين والمثقفين والإعلاميين وشباب الأحزاب.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان