إعلان

"مصروف البيت" من الأجدر على إدارته.. الزوج أم الزوجة؟

12:36 م الثلاثاء 27 مارس 2018

"مصروف البيت" من الأجدر على إدارته.. الزوج أم الزو

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- بسمة أبوطالب:

"البنات ناصحين تمام .. يسألوا الحاجه بكام .. ينفعوا وزراء مالية .. واقتصاد مافيش كلام"، غنت سعاد حسني في مسلسل هو وهي، تعبيرًا وحبًا للبنات والسيدات. أحيانًا ما تنشب المشاجرات بين الزوج والزوجة بسبب الخلاف على إدارة مصروف المنزل، وأحقية كلًا منهما في إتمام هذه المهمة.

فهناك من يرى أحقية الرجل في إدارة مصروف البيت، بينما يجد آخرون أن الزوجة هي وحدها القادرة على ظبط ميزانية المنزل إلى نهاية الشهر.

تقول أميرة محمد، 33 سنة: " الست طبعا هي الأحسن في إدارة مصروف البيت، عشان أنا جوزي مسرف وبيفرتك الفلوس، وأنا كمان عارفة احتياجات البيت ومصاريف الدروس وهو ميعرفهاش"

في حين قال محمد حسين، 35 سنة: بالتأكيد الزوج هو الأجدر في إدارة مصاريف المنزل من الزوجة، لأنه على دراية كاملة بدخله ونفقاته خلال الشهر، وبالتالي يضطر في كثير من الأحيان تقليل متطلبات البيت والأسرة بسبب ارتفاع الأسعار وغلاء المعيشة.

مضيفًا: الزوجة ليس لديها القدرة على التحكم في مصروفاتها، لكن الزوج يستطيع السيطرة والتحكم في نفقاته أكثر منها.

"حاجات وحاجات يعني الست لو مسرفة مش هتعرف تكمل بمصروف البيت لحد أخر الشهر" هكذا ترى مها منير، 34 سنة.

وتابعت: " انا اللي ماسكة مصروف البيت، وخرباها، عشان أنا مش بعرف أقول لبنتي لا على أي حاجة، وبسبب طبيعة شغلي، بجيب أكل من برا كتير ليا ولجوزي".

أما مصطفى سيف، 25 سنة، قال: الزوجة هي الأفضل في تولي مسؤولية مصروف المنزل، لأنها أكثر دراية بأمور البيت من الزوج.

ويستطرد قائلًا: "يعني الراجل مبيبقاش في باله إيه اللي موجود في البيت واللي مش موجود، وبالتالي هي عارفة احتياجات البيت أكتر منه".

وقالت منة الشامي، 24 سنة: "جوزي هو اللي ماسك مصروف البيت عشان أنا مسكته شهر، فا خربت الدنيا وبوظتها خالص"

وتابعت: زوجي يقسم مصروف المنزل على أربعة أسابيع داخل مظاريف، بجانب مصروفات الكهرباء والمياه والغاز والصيانة.

وفيما يتعلق بأحقية تولي الزوج أم الزوجة إدارة مصروف المنزل، قال الدكتور حسام صالح،استشاري العلاقات الأسرية لـ"مصراوي": يختلف الأمر حسب ما يتفق عليه الزوجين في بداية زواجهما، ويرجع ذلك لطبيعة، ونشأة، ومهارات كلًا منهما، في بعض الأحيان، تفضل الزوجة تحمل مسؤولية إدارة البيت ماليًا ويتقبل الزوج ذلك، لأنها أكثر إلمامًا بتفاصيل بيتها واحتياجاته، لذا تكون هي الأقرب لإدارة ذلك بكفاءة وسهولة.

وأضاف "خبير العلاقات الأسرية": لكن عندما لا يكون لدى بعض السيدات الاستعداد والمهارة لتحمل هذه المسؤولية، تفضل أن يتولاها زوجها أو يشاركها بها.

فيديو قد يعجبك: