إعلان

عمرو أديب: انتصار العاشر من رمضان معجزة بكل المقاييس

10:48 م السبت 01 أبريل 2023
عمرو أديب: انتصار العاشر من رمضان معجزة بكل المقاييس

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- محمد أبوالمجد:

قال الإعلامي عمرو أديب، إن انتصار العاشر من رمضان، يعتبر معجزة بكل المقاييس، مضيفًا: "حد حكالي وقالي عيدنا العبور أكثر من مرة بلا قصف أو ضرب أو مدفعية، ومعرفناش نعمله زي أول مرة.

وأوضح "أديب" خلال تقديمه لبرنامجه "الحكاية" على فضائية "إم بي سي مصر 2" اليوم السبت: "معجزة عبور العاشر من رمضان، بطلها الجندي المصري اللي ربنا كان مديه القدرة والقوة والإيمان وهما بيعبروا وبيقولوا الله أكبر، قالولهم عمره ما ينفع وقناة السويس كلها هتتردم نبالم والناس كانت بتعبر من غير ما يفكروا في حاجه، وقالوا الله أكبر وعبروا ورفعوا الأعلام بعد العبور".

وأكد: "أنه لا يوجد يوم في التاريخ المصري موازي ليوم 6 أكتوبر ولو مكنش حصل كان زماننا في حته تانية خالص"، موضحًا أنه لابد أن نتوقف أمام كرم ربنا لأبطالنا وأمام أبطال القوات المسلحة والجيش المصري والسلاح الروسي والعبقرية والإرادة المصرية، وأمام قادة الجيش والرئيس السادات الذي اتخذ قرار الحرب بشجاعة كبيرة.

وأردف: "لو حدث هزيمة في حرب أكتوبر كانت هتبقى مصيبة لأننا كنا بين نارين المصيبة أو الفخر والانتصار مكنش"، ولذلك لابد أن نترحم على كل القادة العظماء وكل من ساهموا في العمل العظيم دون استثناء أحد، فمصر كلها كانت بتعبر وتنتصر وأيد ربنا كانت فوق أيدينا، وربنا كان مدينا قدرة وعظمة وتضحية وأبطال وشهداء وفكر وعلم ".

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا رمضان شهر الخير، تبرع بجزء من مالك لتغيير حياة شخص, للتبرع أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان