• في 1961.. 50 جنيهًا جائزة "مع الشعب" لصاحب حل فوازير "شكوكو"

    02:16 م الجمعة 10 مايو 2019

    كتبت- منى الموجي:
    أحد الوجوه الرمضانية التي لا يمكن أن ينساها الجمهور، اشتهر بجلبابه البلدي وطاقيته، هو "ملك المونولوج" خفيف الظل الفنان الراحل محمود شكوكو، أول مسحراتي عرفه التليفزيون المصري، إذ اختاره القائمون على إدارة التليفزيون آنذاك، ليؤدي دور المسحراتي عام 1961.
    شكوكو سبق وقدم شخصية المسحراتي عبر أثير الإذاعة، إلى جانب تقديمه فوازير حملت اسم "الأدباتي" في مارس 1961، وأرسل حفيده "أمير" لـ"مصراوي"، صورة لصفحة إحدى المجلات الفنية القديمة، نشرت فيها نص الفوازير طالبة من الجمهور إرسال الحل، وحددت الجائزة التي ستقدمها إذاعة مع الشعب للفائز، وهي 50 جنيهًا.
    ومن بين الفوازير التي كان مطلوب حلها: "فيه كلمة انت اللي هتفكر فيها، دي خصلة أنا مغرم بيها دي طبع في الناس الجدعان، دي خصلة هي اللي بتنفع في الحرب أكتر من المدفع، مفيش بطل عنه بتسمع إلا ما تلاقيه بيها مليان، مادام تملي في قلوبنا احنا محدش يغلبنا، كل الدول عاملة حسابنا عشان محدش فينا جبان، خمس حروف والأول شين، عند العرب والناس عارفين، دي طبع فينا يا مستمعين.. الحل ايه يالا ياشجعان".
    وفي فزورة أخرى "اخواتها أكتر من مية، دول تلتمية وشوية وهي أجملهم هي، في الحسن سبحان الوهاب، بقعد لها في البيت صاحي ما خشوعي وأفراحي، وادعي واسهر صباحي، يارب خللي دعايا مُجاب ولو تغيب، وأسمع قرآن في الراديو ولا في أي مكان تخطر يا ناس على بالي كمان، مابنسهاشي انا مش كداب، دول كلمتين لكن حلوين أنا وانتم وياهم عايشين دلوقتي والله يا مستمعين. الحل ايه يالا يا أحباب".
    لشكوكو أيضًا أغنية شهيرة تحمل عنوان "حبك شمعة وقلبي فانوس" كلمات فتحي قورة، ألحان محمود الشريف، يقول مطلعها "حبك شمعة وقلبي فانوس وبتلعب بيه.. وحوي يا وحوي ياما هواك غرمني فلوس إرحم قلبي.. وحوي يا وحوي إياحة، من يوم حبك وأنا مسكين كل ما أبعت شوق وحنين بترجعهملي وتقوللي غيرهملي بقمر الدين.. وكل يوم على دي الحالة".

    ولد شكوكو في 1 مايو عام 1912، وتوفي في 21 فبراير عام 1985، بعد مشوار فني طويل، قدم خلاله عدد كبير من المونولوجات والأفلام السينمائية، من أشهر أغانيه "الهاشا باشا تاكا"، "ليلي طال ليله لأ"، "تعاليلي يا بطة"، "حبيبي شغل كايرو"، "السح الدح إمبو"، ومن بين أفلامه "عنتر ولبلب" بطولة مطلقة وشاركته حورية حسن، "آمال" أمام شادية، "بائعة الخبز" بطولة أمينة رزق، "مليون جنيه" بطولة نعيمة عاكف، "الأسطى حسن" بطولة فريد شوقي، "أميرة حبي أنا" مع سعاد حسني، وشارك في بطولة مسلسل وحيد هو "ألف ليلة وليلة" قبل رحيله بعام واحد، بطولة نجلاء فتحي وحسين فهمي.

    إعلان

    إعلان

    إعلان