إعلان

المستشار شريف حافظ: نعمة الأفوكاتو به أشياء لا تليق وسامي مخرج عبقري

11:42 ص الأحد 24 مارس 2024

مي عمر من مسلسل نعمة الأفوكاتو

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

تحدث المستشار الدكتور شريف حافظ، قاضي سابق بمحكمة الجنايات، والمحامي بمحكمة النقض، عن رأيه في مسلسل "نعمة الأفوكاتو" والأمور القانونية بالعمل تجاه شخصية المحامية.

وقال شريف حافظ، في تصريحات خاصة لـ"مصراوي": "المحاماة مهنة حرة والصورة اللي بدأ بيها المسلسل إنها محامية حاطة يافطة في القهوة، فده شيء لا يليق بالمهنة وشيء مهين، على الرغم من إن فيه محامين كتير بيقعدوا مع موكلينهم على القهاوي".

وتابع: "الأمور القانونية بالمسلسل والمرافعات معمولة بشكل جيد، ومطلعين المحكمة بصورة حلوة، وكمان العلاقة بين القاضي والمحامي طالعة مظبوطة".

واستكمل: "محمد سامي مخرج عبقري ومسلسلاته ناجحة وبيعرف يشد الجمهور إزاي".

وأضاف: "مي عمر مأدية دورها كمحامية في منتهى الروعة والمرافعة فيها كلام باللغة العربية متقال مش صح، وكان المفترض مراجعة الأمور دي قبل العرض".

وتابع: "نعمة كمحامية بتتخطف فكان المفترض تبقى عارفة تاخد حقها إزاي بالقانون، ومتبقاش طالعة وهي عايزة تعرف تنتقم إزاي".

واستطرد: "عمري ما سمعت عن محامي حاطط يافطة في قهوة، وأعرف محامين معندهمش مكاتب، ودي أعتبرها سقطة في المسلسل، ومستغرب إن حتى بعد ما جالها فلوس مفتحتش مكتب محاماة ومش متخيل ده، ومشفتش إنها ندمت على الفترة اللي فاتت أو اتغيرت بعدها، وكمان شخص يدفع لها مبلغ 10 ملايين جنيه في قهوة وناس فاتحة مكاتب بالملايين مش بيجيلهم الرقم ده في القضايا".

وأضاف: "مصر بها 200 ألف محامي وهناك نماذج مختلفة للمحامين، وأتمنى تسليط الضوء على النماذج التي تشجع الشباب على دخولها كليات الحقوق وممارسة المهنة، وأحترم حرية الإبداع وأعلم مدى تأثيرها الإيجابي على المجتمع ولكن نرجو الحفاظ على كرامة وشخصية عشرات الآلآف من شباب المحامين حتى لا تؤثر تلك الحرية سلبا على المجتمع أيضا".

مسلسل "نعمة الأفوكاتو" بطولة: مي عمر، أحمد زاهر، أروى جودة، كمال أبو رية، ومن إخراج محمد سامي

المستشار شريف جافظ

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان