"عصير مو صلاح".. دعاية وعروض للمحلات في موسم البطولة

04:06 م الجمعة 21 يونيو 2019
"عصير مو صلاح".. دعاية وعروض للمحلات في موسم البطولة

عصير مو صلاح

كتب-محمد مهدي:

قبل ساعات من بدء المباراة الافتتاحية لبطولة الأمم الإفريقية باستاد القاهرة الدولي، ازدحمت المنطقة المحيطة ببوابات الاستاد من الجمهور القادم من كافة محافظات الجمهورية، دفع ذلك عددا من المحال الموجودة في محيط المكان لاستثمار تلك الفرصة لجذب المزيد من الزبائن من خلال طرق دعاية مختلفة.

في شارع خضر التوني المقابل لإحدى بوابات الاستاد، تحرك أحمد حمزاوي، صاحب محل للأكل اليمني، في أنحاء المكان، يوزع عدد من ملصقات الدعاية رفقة عدد من العاملين معه "فرصة كويسة ان الطلب يزيد على المطعم" يستوقفه الجمهور ليسأل عن الأسعار والأطعمة المقدمة "قلت الأسعار، وزودنا سندوتشات أكتر وعملنا عروض عشان نشجع الزباين".

1

المطعم مخصص في الأساس للأكل اليمني، فضلا عن عدد محدود من الوجبات المصرية "بس لما خدنا البطولة قررت نزود الأكل المصري، هيبقى الإقبال أكتر عليه" تلك القرارات والاستعدادات اتخذها حمزاوي منذ أشهر حينما وقع الاختيار على مصر لتنظيم كأس الامم الافريقية بشكل مفاجيء.

حرص حمزاوي على زيادة العمالة تحسبا لضغط العمل في حالة زيادة الطلب على المطعم "وعملت قايمة بالأكل الجديد وحطينا لوجو لمصر وشعار شجع مصر عليها" يتمنى الرجل الثلاثيني المساهمة بتنظيم مصر للبطولة في إنعاش السياحة وتوافد الجمهور على مطعمه فيما لا يخفي فرحته كأحد سكان المنطقة بعودة الحياة لاستاد القاهرة من جديد "حاجة بتفرحنا إن الرجل ترجع تاني للمكان".

حمزاوي لم يفعل ذلك وحيدا، في شارع مجاور للاستاد وضع إسلام أحمد -صاحب محل للعصائر- مجسمات للاعب المصري محمد صلاح "الناس بقيت تيجي تتصور معاه ويشربوا عصير" كانت دعاية موفقة أتت ثمارها منذ الساعات الأولى من صباح اليوم الجمعة "مينفعش نبقي جنب الاستاد ومنشاركش في الحدث بافكار مختلفة".

2

لم يكتف بفكرة مجسمات محمد صلاح فقط "عملنا عصير لمو صلاح، فيه كوكتيل من أفضل العصاير" إقبال كبير على الكوكتيل الجديد من حب الجمهور للاعب المصري المحترف بالدوري الإنجليزي "الناس سابت كل العصاير وبيطلبوا مو صلاح" فيما يعتقد أحمد أن موقع المحل سيساهم في زيادة توافد الجمهور عليه "واهو نعوض الفترات اللي بتبقي نايمة شوية".

داخل المحل لا تهدأ الحركة، صارت البطولة مصدر رزق لعمال أخريين "فيه ناس جايه من الصعيد والمحافظات مخصوص تشتغل معانا فترة الماتشات" فرصة سيعملون على استخدامها بأفضل الطرق لعمل دعاية عن منتجات المحل "واسم المكان يتعرف أكتر، لو كل واحد من الجمهور اتبسط يبقي عملنا اللي علينا".

كورونا.. لحظة بلحظة

كورونا فى مصر

  • 82070

    عدد المصابين

  • 24419

    عدد المتعافين

  • 3858

    عدد الوفيات

كورونا فى العالم

  • 12597849

    عدد المصابين

  • 7090230

    عدد المتعافين

  • 561617

    عدد الوفيات

إعلان

إعلان