إعلان

فار واللا أرنب.. "الزقزق" يثير الجدل.. وآكليه: "حلاوة طعمه تدوّخ" - فيديو وصور

06:31 م الأربعاء 01 يونيو 2022

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

البحيرة - أحمد نصرة:

"الزقزق - الأرنب الرومي - الهامستر - الخنزير الغيني" جميعها مسميات لحيوان أثار قدرًا كبيرًا من الجدل في البحيرة، بسبب شكله ومواصفاته التي تقترب في بعضها من الأرنب وفي بعضها الآخر من الفأر.

اختلف الكثيرون في تعاملهم مع هذا الحيوان، إذ يرى البعض أنه لذيذ الطعم، فيما يأنف البعض الآخر من أكله، ويقتصر آخرون على تربيته في المنزل كحيوان أليف.

خالد أبو طور، تاجر طيور، يعرض الحيوان للبيع بمحله، قال إن الأرانب الزقزق أحلى أكل، وطعمه من حلاوته بيدوخ، قائلًا "يا سلام عليه في برام أرز حاجة، خيال، خصوصًا إنه سمين وكله دسم".

وأضاف: "الناس إللي بتقول عليه فيران، مجربتهوش، دي حاجة أكلها نضيف زي الأرانب بالضبط، بتاكل كوسة وجزر وبرسيم، يعني مفيش خوف منها".

وعن سعر الزقزق أوضح "أبوطور" أن الفرد من 50 إلى 70 جنيهًا حسب حجمه ووزنه، وغالبًا في حدود نصف كيلو تقريبًا وعمره يصل لـ8 سنوات".

ويتفق هادي الرفاعي في الرأي: "الأرانب الزقزق متربيين عليها، أحلى وأنضف أكل، وإللي بيخاف منها بس عشان ميعرفهاش ومجربهاش".

في المقابل تقول رضوى: "والله لو هيدوني فلوس عليه عمري ما أكله، مش عارفة إللي بياكلوه بيجيلهم نفس يحطوه في بقهم إزاي".

جدير بالذكر أن الزقزق هو نوع من القوارض، موطنه الأصلي أمريكا الجنوبية، سمي بخنزير غينيا لأن له صوت يقارب صوت الخنازير البرية في غينيا.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان