• محافظ الدقهلية يرفض افتتاح موقف شربين: "افتتحوه أنتم"

    02:55 م الإثنين 11 فبراير 2019
    محافظ الدقهلية يرفض افتتاح موقف شربين: "افتتحوه أنتم"

    الدكتور كمال شاروبيم- محافظ الدقهلية

    الدقهلية - رامي محمود:

    رفض الدكتور كمال جاد شاروبيم، محافظ الدقهلية، اليوم الإثنين افتتاح موقف شربين العمومي المقام بالجهود الذاتية على مدخل المدينة، بعد طلب النائب إيهاب السلاب وعدد من الأهالي افتتاحه، عقب افتتاح مدرسة جديدة ووضع حجر أساس أخرى داخل قريتين في مركز شربين.

    وكان المحافظ افتتح مدرسة عزبة عبدالله زكى، ووضع حجر أساس مدرسة السعدية للتعليم الأساسي، وخلال الجولة استوقفه عدد من أهالي المركز، يتقدمهم النائب إيهاب السلاب عضو مجلس النواب عن دائرة شربين وطالبوه بتحديد موعد لافتتاح الموقف الجديد والمنفذ بالجهود الذاتية .

    واكد الأهالي للمحافظ انهم بدأوا في تنفيذ وتطوير الموقف الجديد بناءً على تعليمات واتفاق مع المحاسب حسام الدين إمام محافظ الدقهلية الأسبق والدكتور أحمد الشعراوي محافظ الدقهلية السابق كنوع من المشاركة المجتمعية، قائلين "جينا لحضرتك علشان تشرفنا بالافتتاح ويتم إدخاله الخدمة من قبل المرور".

    وأكد المحافظ أنه لا يجب أن يفتتح المحافظ كافة المشروعات في المحافظة، قائلًا "روحوا افتحوه أنتم مش محتاجين المحافظ علشان يفتتحه، أنا عندي 26 مدرسة هتشتغل فى التيرم الثانى، وكل اللى هافتتحه 3 أو 4 والباقى هيشتغلوا عادى، مش كل حاجة تقولوا المحافظ ".

    وأضاف المحافظ، "احنا ممكن نحدد موعد للافتتاح ويبقى عندي اجتماع بالقاهرة في نفس الوقت إيه هنلغي الافتتاح مثلا؟، يبقى افتحوا أنتم واشتغلوا".

    ووجه المحافظ إدارة المرور بافتتاح الموقف وتشغيله تجريبًا قائلا "افتتحوه تجريبى وشوفوا الدنيا هتعمل ايه".

    إعلان

    إعلان

    إعلان