إعلان

بالصور- مواطنون في البحيرة عن معارض سلع رمضان: "شو إعلامي"

12:51 م الأحد 13 مايو 2018

البحيرة – أحمد نصرة:

افتتحت المهندسة نادية عبده، محافظ البحيرة، الخميس الماضي، معرضين للسلع الغذائية المخفضة، بمدينتي دمنهور وكفر الدوار، تحت شعار "أهلًا رمضان" تنظمهما المحافظة بالتعاون مع الغرفة التجارية، وجهاز إرشاد وحماية المستهلك، ومديرية التموين، في أرض المعارض بمدينة دمنهور.

ورغم وجود عدد كبير من الشركات العارضة لأغلب السلع الاستهلاكية التي يحتاجها المواطنين، إلا أن عدد كبير منهم أبدى عدم رضاه عن حجم التخفيضات واعتبروها لا تختلف كثيرًا عن المعروض بالمحال والمراكز التجارية العادية.

وقالت زينب الجمال – ربة منزل: "أنا ساكنة في قرية جنب دمنهور سمعت عن المعرض، جيت أشتري حاجات رمضان علشان أوفر، للأسف لقيت الأسعار ما تختلفش كتير عن المعروض في المحلات العادية، مانابني غير التعب و المشوار، وياريتني كنت اشتريت من عندي".

"المعارض دي للشو والتصوير والإعلام بس، إيه إللي عاد على المواطن لما يلاقي سعر الحاجة بنفس أسعار برة أو أرخص 25 قرشًا أو 50 قرشًا بالكتير، مهو إللي هيوفره من هنا، هيدفعه حق مواصلات وتاكسيات، يبقى يشتري من جنب بيته أفضل" بغضب عبر محمد سالم – موظف عن إحباطه من الأسعار المعروضة.

وقال محروس البدري – عامل: "بصراحة المعرض مفيهوش تخفيضات ملحوظة، الحاجة الوحيدة إللي سعرها كويس فيه هي اللحمة بيبيعوها الكيلو بـ90 جنهيًا، صحيح بيدوهالنا وفيها نسبة دهون بس مقارنة بسرعها تعتبر معقولة جدًا".

وقال أيمن الكاشف: "بعض الجهات المشاركة فيه لها منافذها الخاصة للبيع، والأسعار فيها هي نفس الأسعار إللي بتبيع بيها في، يبقى إيه الجديد إللي قدمه المعرض للمواطن، كنا نتمنى البيع يتخفيضات تشعرنا فعلًا بالفارق بس ده ماحصلش".

وقالت منى فوزي – معلمة: "صحيح الأسعار مش أرخص كتير من برة بس أنا اشتريت من المعرض لأن ميزته إنه فيه كل حاجة قدامي وأصناف مختلفة، فده بيسهل عليا في عملية المقارنة والاختيار و الشراء".

وقال المحاسب فتحي مرسي، رئيس الغرفة التجارية بالبحيرة، إن افتتاح هذه المعارض يأتي ضمن توجهات الغرفة لتوفير السلع الغذائية بأسعار اقتصادية، لمحاربة الغلاء وتخفيف الاعباء عن كاهل المواطنين محدودي الدخل.

وأوضح مرسي أن الغرفة تتحمل كافة تكاليف تجهيز المعارض وتوفير مساحات العرض دون تقاضي مقابل مادى من الشركات المشاركة في مقابل أن تقوم تلك الشركات بالبيع بأقل من سعر الجملة.

وأشار رئيس الغرفة إلى مشاركة 50 من كبرى شركات المواد الغذائية بالمعرض بنسبة خصومات تصل إلى 25%.

فيديو قد يعجبك: