إعلان

السيسي: "المحاور المرورية الجديدة بتوفر في الوقود ومصالح الناس"

11:21 م الجمعة 07 أبريل 2023

السيسي يتفقد مشروعات الطرق والمحاور

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث


(مصراوي):

تفقد الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الجمعة، عددًا من مشروعات المحاور والطرق في الجيزة، بالإضافة إلى بعض المحاور الطولية والعرضية بإجمالي أطوال يصل إلى 200 كم.

واستمع السيسي إلى شرح مهندس مشروع محور أحمد عرابي الجديد بالتوازي مع شارع السودان، حيث يتسع لتسع حارات مرورية لتخفيف التكدس في مناطق الدائري والبراجيل.

وعلق السيسي قائلًا: "اللي يهمني الناس تسمعه مننا، إحنا بنتكلم عن صفط اللبن وترسة وفيصل والبراجيل وسفنكس، وغرب النيل عشان الناس بتقول إحنا مركزين على غرب النيل بس المرج والخصوص والمطرية، ومصر الجديدة، فإحنا جينا اشتغلنا هنا".

وأضاف: "المنطقة دي مكدسة بالسكان، ولازم نعمل مجموعة من المحارو بإجمالي 200 كليومتر في منطقة الجيزة، بتكلم على المنطقة دي عشان نربط شرق النيل، بغربه أو حركة الناس عبر المنطقة، عشان حجم العربيات اللي بتتحرك في اليوم في الشهر في السنة وفي المنطقة دي مثلًا مليون عربية، فده بيأثر على حجم التدفق المروري والتلوث وتعطيل مصالح الناس، لما نخليها النهاردة، محاور بالطريقة دي بتوفر في الوقود والتلوث، تكلفة اللي بنعلمه قد يكون كتير لكن على المدى المتوسط، والبعيد ده كله هيتعوض من استهلاكات الوقود وعدم تعطيل مصالح الناس".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان