إعلان

أقل رغيف بـ25 جنيهًا.. أول تعليق لصاحب محلات "بحة" على الفيديو المتداول

01:03 م السبت 04 مارس 2023

الحاج ميمي بحه

كتب- محمد عبد الناصر:

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، خلال الساعات الماضية، مقطع فيديو مدته دقيقتان، ظهر فيه شخص يدَّعي أنه صاحب محلات "بحة" المشهورة بالسيدة زينب، وتحدث عن غش الكثير من أصحاب المحلات في بيع لحوم الحمير، وكذلك ما يسميه المصريون بالسمين؛ كأطباق معروفة يقبل عليها الكثير من الناس.

وقال ميمي بحة، صاحب محلات بحة المشهورة، خلال حديثه إلى "مصراوي"، إن الفيديو المنتشر على السوشيال ميديا غير حقيقي، والشخص الذي يتحدث خلاله قام بانتحال شخصيته، مضيفًا: "ده شخص واخد فلوس عشان يخرب المحلات".

وتابع صاحب محلات بحة: "مش معقول هاقول على نفسي كده، فيه مفتشين من الصحة والتموين، وفيه شهادات صحية، وبنعرض الأكل أمام الزبائن يوميًّا".

وأضاف ميمي بحة: أقل رغيف عندي بـ25 و30 جنيهًا، مفيش بـ10 جنيهات أو حتى 20 جنيهًا، وباكل من اللى ببيعه للناس.

ووجه صاحب محلات بحة رسالة إلى المواطنين، قائلًا: "لازم الناس تعرف الحقيقة؛ اللي موجود في الفيديو مش أنا.. فيه لحوم مستوردة كتير عمري ما استخدمتها، كل حاجة بتيجي من المدبح".


وأكد أحد المسؤولين عن فرع "بحة" في منطقة حدائق القبة، أن "الفيديو المتداول على السوشيال ميديا غير حقيقي، ومحل (بحة) معروف في كل مكان، وموجود في السوق المصرية من زمان".

وأضاف المسؤول عن فرع "بحة" بحدائق القبة: "الشخص الناجح الناس بتشهَّر به، والحاقدين علينا كتير، لكن المحلات مفتوحة أمام كل الناس، وبنرحب بكل المسؤولين ييجوا يشوفوا المحلات فيها إيه".​

فيديو قد يعجبك: