إعلان

​سياسة لتدمير المسلمين.. مبروك عطية يعلق على أزمة الدولار

03:21 م الخميس 05 مايو 2022

الدكتور مبروك عطية

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- أحمد عبدالمنعم:

قال الدكتور مبروك عطية، أستاذ الشريعة الإسلامية بجامعة الأزهر، إن السبيل لفك الأزمات أن نتراحم، موضحا: ارحموا الضعيف يرحمكم أقوى الأقوياء في ظل الأزمات التي نعاني منها وارتفاع الدولار والأسعار وغيرها.

وأضاف عطية، في فيديو عبر صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، اليوم الخميس: "الدنيا بتخرب هينشغل ذو المال بالمحافظة على ماله.. وهينسى اللي معندوش مال أصلا.. كتير أوي مش لاقيين ياكلوا ولا يجدون الدواء ولا حتى المياه".

وأوضح عطية: "دور القادر قبل ما يشغل نفسه بالفيدرالي ويستثمر في البنوك ولا في الذهب وحريص على أن ماله مينتهيش ألا ينسى هؤلاء في هذه الأزمة".

وتابع: البنك الفيدرالي الأمريكي يزود 50 نقطة هتولع الدنيا.. من كام يوم زود 50 نقطة.. رفع الدولار لـ 18.44 جنيه.. ولا أنفي أنها سياسة لتدمير المسلمين".

وقال: "أمريكا إيه اللي هتتأثر بمعدلات تضخم.. هي حرب بانشغال أولي الأموال بزيادة أموالهم ونسيان الفقير حتى يموت ويترتب على نسيان الفقير نسيان الله للغني وربنا لو نسي الغني هيدمره بفيدرالي ولا بغير فيدرالي".

وتابع مبروط عطية: "إحنا خيبنا لازم نعترف إن إحنا فشلة وخايبين، كمان ساعة واحدة هتلاقي المجندين والمسيسين ينسبوا الزيادة إلى السيسي، هو السيسي كان بيشتغل في البنك الفيدرالي لكن مش لاقيين حاجة يقولوها إحنا خيبنا لازم نعترف مزرعناش وبنينا على الأرض الزراعية.

وأضاف: "إيه الواجب علينا في عز الأزمة؟، أن نؤمن أن لنا رب.. ربنا قريب مجيب في عز المعمعة في ناس مش لاقية.. روح اديله واطعمه واكسيه".

فيديو قد يعجبك: