إعلان

شوفوا موارد أخرى.. السيسي: الـ 100 مليار لصندوق تحيا مصر "لسه متجمعوش"

11:00 ص الأحد 05 سبتمبر 2021

الرئيس عبدالفتاح السيسي

كتب- يوسف عفيفي:

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، الشكر إلى كل من ساهم في فعالية "مصر الخير" التي جرى تنظيمها اليوم، والجهد الذي يبنى عل مدى السنوات الماضية، وخاصة صندوق "تحيا مصر" وكل المشاركين من المنظمات المجتمع المدني ورجال الأعمال وكل من ساهم متابعا: "ربنا يكرمهم في هذا الأمر ويزدهم".

وأضاف السيسي، خلال الاحتفالية التي نظمها صندوق تحيا مصر بالعاصمة الإدارية الجديدة، بالتعاون مع وزارة التضامن الاجتماعى، وتزامنا مع اليوم العالمي للعمل الخيري، أن المجتمع المصري يقدر هذا الأمر، متابعا: "قد إيه وصل للناس وهو جهد منظم جدا ومخلص جدا وكبير ويمكن الكلمة اللي اتقالت لما جينا نتكلم على عمل الصندوق ونجمع فيه أموال وتكون وسيلة إضافية لقدرة الدولة مع منظمات المجتمع المدني لتنظيم العمل الخيري للتحديات التي تقابل الناس في مصر".

وأوضح السيسي: "الـ 100 مليار لسه ما جوش لغاية دلوقتي وقلت للدكتور مصطفى مدبولي رئيس الوزراء، شوف وسيلة أخرى تضيف للصندوق أكتر من كده نحشدها في ظل الظروف التي تمر بها مصر، وأنتم شايفين الجهد وقد إيه محتاجين نساعد الناس ونطور أكتر من كده.

وتابع: "اسمحولي اقولكم دخلنا في موضوع الإسكان وحاولنا نحقق نجاح واتكلمنا في المبادارت الصحية وممكن الصندوق يحق نجاح فيها، والغارمين والغارمات بالمساهمة مع منظمات المجتمع المدني وأطفال بلا ماوى.. والخير محتاجين نعمل فيه أكتر وكل ما يكون قدرتنا المالية كبيرة كل ما ما هنعمل أكتر".

فيديو قد يعجبك: