إعلان

بعد إعلان راتبه على الهواء.. كيف رد السيسي على رئيس "الوطنية للزراعات المحمية"؟

03:30 م السبت 17 أغسطس 2019

كتب- محمد نصار:

أشاد الرئيس عبدالفتاح السيسي، بجهود اللواء محمد عبدالحي، رئيس مجلس إدارة الشركة الوطنية للزراعات المحمية، التابعة لجهاز مشروعات الخدمة الوطنية.

ووجه الرئيس، خلال افتتاح 1300 صوبة زراعية بقاعدة محمد نجيب العسكرية، اليوم السبت، سؤالًا إلى اللواء محمد عبدالحي على الهواء مباشرة قائلا: "أنتَ بتقبض كام؟ ليرد الأخير: "بقبض 14 ألفًا و200 جنيه شهريًا".

وبعد كشف رئيس الشركة عن راتبه أمام الرئيس، أوضح السيسي: "محمد لو غمض بس في يوم ممكن يعمل 12 مليون جنيه وأكثر، وكنت بسأله في يوم أنت ساكن فين؟ قالي أنا ساكن في حتة بعيدة، فقلتله أنت ساكن في مكان بعيد يعني حوالي 40 كيلو رايح و40 كيلو جاي، وبتستخدم سيارة الجيش، وكمان بنزين، يبقى لازم تنقل في مكان بجوار الشركة، قالي أنا معنديش غير الشقة دي، قلتله بعها واشتري شقة في مكان قريب من الشركة".

وتابع السيسي: "ممكن حد يقولي خليه ياخد فيلا أو شقة من اللي بتعملوهم، لكن أنا بقول من أول أنا، ولحد أي شخص، جنيه واحد لأ.. واللى يعمل كدا ملوش مكان بينا، في ناس بتطلع بكلام مغرض، لكن والله ملوش مكان بينا ولا بشكل قانوني أو غير قانوني، المقابل مش فلوس بس، المقابل عز مصر وشرفها وكرامتها بين الدول".

وافتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، 1300 من الصوب الزراعية على مساحة 10 آلاف فدان في إطار المرحلة الثانية من "قطاع محمد نجيب للزراعات المحمية"، في منطقة الساحل الشمالي.

وأوضح السفير بسام راضي، المتحدث باسم رئاسة الجمهورية، أن إنتاج المشروع يعادل نحو مليون فدان من الزراعات التقليدية، كما يعد المشروع الأكبر في مجال الصوب الزراعية بمنطقة الشرق الأوسط.

ويهدف المشروع إلى المساهمة في تحقيق الأمن الغذائي وسد الفجوة بين الإنتاج والاستهلاك فضلا عن تعظيم الاستفادة من الأراضي المتاحة للأنشطة الزراعية مع ترشيد استخدام مياه الري.

فيديو قد يعجبك: