• "المشهد ده ميتكررش".. كامل الوزير في قطار الدرجة الثالثة بأول يوم عمل

    04:45 م الثلاثاء 12 مارس 2019

    كتب- أسامة عبدالكريم:
    أجرى الفريق كامل الوزير، وزير النقل، زيارة لمحطة مصر، عقب اجتماعه مع قيادات الهيئة، اليوم الثلاثاء، في أول أيام عمله الرسمية عقب حلفه اليمين الدستورية أمام الرئيس عبد الفتاح السيسي.
    واستقبل ركاب أحد قطارات الدرجة الثالثة بحري، وزير النقل بحالة من الغضب بسبب تأخر القطار عن التحرك لعدم وجود جرار.
    وهتف الركاب، أثناء جولة الوزير التفقدية بالمحطة: "يا ريس يا معالي الوزير القطار يتأخر يوميًا"، مطالبين بسرعة حل المشكلات التي تواجه قطارات هيئة السكة الحديد، خاصة بعد حادث محطة مصر.
    وقال الركاب: "والله حرام اللي بيحصل فينا دا يا معالي الوزير، كل يوم القطار يتأخر والنهارده متحركش لحد دلوقتي علشان مفيش جرار، يرضي مين دا؟!" ليرد وزير النقل: "حاضر".
    كما أجرى وزير النقل زيارة إلى برج المراقبة شمال، ومركز تشغيل السائقين.
    وتفقد الوزير أحد القطارات المميزة الموجودة على أحد الأرصفة، وأبدى عدد من الملاحظات داخل القطار وعلى الرصيف، أهمها: "كسر الشبابيك الزجاجية، وبعض الأبواب".
    كما توقف أمام عدد من قطاع غيار القطارات و"لقم" الفرامل الملقاة على الرصيف بشكل عشوائي، موجهًا بعدم تكرار مثل هذا المشهد، قائلًا: ""المشهد ده ميتكررش"، مطالبًا بحصر كل قطع الغيار ووضعها في صناديق لحفظها من السرقة أو الضياع.
    وكان الوزير، شدد في اجتماعه مع قيادات هيئة السكة الحديد، قائلًا: "إحنا أول وآخر مرة هنجتمع في المكاتب، بعد كده شغلنا هيبقى في المحطات وهنفطر على الرصيف في رمضان، مفيش مكاتب تاني، الفترة اللي جاية شغل".
    وحث القيادات على العمل وفق الخطة التي أعلنها الرئيس عبد الفتاح السيسي، لتطوير الهيئة بحلول 30 يونيو 2020.

    إعلان

    إعلان

    إعلان