وزير النقل عن إلغاء نصف التذكرة: "عندنا مشاكل إدارية.. والاشتراك أحسن لهم"

12:54 م الإثنين 10 سبتمبر 2018
وزير النقل عن إلغاء نصف التذكرة: "عندنا مشاكل إدارية.. والاشتراك أحسن لهم"

المهندس هشام عرفات وزير النقل

كتب- محمد عمارة وأحمد نجيب:

كشف المهندس هشام عرفات، وزير النقل والمواصلات، عن الأسباب التي دفعته لإلغاء قرار "نصف التذكرة" داخل مترو الأنفاق لبعض الفئات من الركاب.

وقال الوزير- في تصريحات لمصراوي- اليوم السبت: "مش هنضحك على الناس، نصف التذكرة اسم فقط، لكن في الحقيقة هي مش نصف تذكرة، والاشتراك هيكون فيه تخفيض أكبر".

وأضاف عرفات: "لغينا نصف التذكرة عشان فيه اشتراك، والمترو مش هيكسب بالقرار دا، بالعكس هيخسر والدخل هيقل، عشان التذكرة اللي بـ7 جنيه كان نصف تذكرة بـ6 جنيه، أما في نظام الاشتراك لن تتعدى 4 جنيه".

وأوضح وزير النقل: "الحقيقة موضوع نصف التذكرة كان عامل لينا قلق كبير من الناحية الإدارية مش المالية، الشبابيك اللي كانت مخصصة للنصف تذكرة هتكون متاحة أمام الجمهور، وقرارنا جاء تحسبا للتكدس المنتظر مع بداية العام الدراسي، وعشان عايزين نقدم خدمة أفضل وأسرع للناس، وأنا كلفت رئيس شركة المترو يقعد مع نقيب الصحفيين عشان يشرح له القرار".

كان المهندس علي فضالي، رئيس الشركة المصرية لإدارة وتشغيل المترو، كشف عن الأسباب الحقيقية وراء صدور قرار بإلغاء الخصم المدعم على تذاكر المترو لفئات الداخلية والقوات المسلحة والصحفيين وكبار السن والمعروفة بـ"أنصاف التذاكر".

وقال رئيس شركة المترو لـمصراوي، إنه بالفعل تم تنفيذ هذا القرار بدءا من اليوم الاثنين، لافتًا إلى أن وزير النقل والمواصلات الدكتور هشام عرفات، خاطب الكاتب الصحفي عبدالمحسن سلامة نقيب الصحفيين، وأطلعه على القرار قبل تنفيذه لإبلاغ السادة الصحفيين بالقرار وتبعاته، باعتبارهم إحدى الفئات المستفيدة.​

إعلان

إعلان

إعلان