إعلان

السيسي يفتتح مشروع بشاير الخير 2 - تغطية خاصة

12:57 م الأربعاء 26 ديسمبر 2018

الرئيس عبدالفتاح السيسي

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

القاهرة- مصراوي:

افتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، مشروع "بشاير الخير 2"، لتطوير العشوائيات بمنطقة "غيط العنب"، غرب الإسكندرية.

ووجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، تساؤلًا للدكتور عبدالعزيز قنصوة، محافظ الإسكندرية قائلًا: قولي حضرتك دخلك كام كل شهر؟

ورد الدكتور عبدالعزيز قنصوة، على الرئيس السيسي، قائلًا: دخلي الشهري المتوسط في حدود 100 مليون جنيه من الموارد الذاتية للمحافظة، إلى جانب نحو 500 مليون جنيه من الموازنة العامة للدولة، وممكن يزيدوا.

وقاطعه الرئيس السيسي: يعني دخلك حوالي 1.7 مليار جنيه، طب عارف هيزيدوا كام؟، ممكن تقولي متوقع الدخل يزيد بمقدرا كام ومنين؟.

كما وجه الرئيس الحكومة بتغيير كافة عدادات الكهرباء والغاز والمياه في المنازل إلى العدادات مُسبقة الدفع، مضيفا: حط فلوس تاخد الخدمة.

ووجه السيسي، سؤالًا للواء أركان حرب كامل الوزيري، رئيس الهيئة الهندسية للقوات المسلحة، بشأن موعد بدء إزالة المباني المخالفة في الإسكندرية، ليرد الأخير، بأنه بداية من شهر فبراير المقبل، تدفع الهيئة بـ5 كراكات لإزالة المخالفات.

وأوضح الوزيري، أن حجم التجاوز في الإسكندرية خلال الـ6 شهور الماضية، وصل إلى 900 حالة، أغلبها جرى إزالته بنسبة تفوق 90%، إلا أن هناك مشكلة أخرى تتمثل في وجود 112 ألف مخالفة سابقة، والمباني حاليًا مأهولة بالسكان، ونسبة الإزالة فيها 4.5% فقط.

وعلق الرئيس على كلمته قائلًا: "يعني تبنوا مخالف وتسكنوا وبعدين تطلبوا مني أوصل صرف صحي وكهربا أنا مش عامل حسابي عليهم؟ وبعدين نخرج للإعلام نقول مش عندنا صرف صحي ولا كهرباء، وكإن الدولة مقصرة".

وأضاف الرئيس: "بعدين هنعمل إيه؟ هل مطلوب مني أسكت؟ انتوا مش بتغيروا على بلدكم؟ مش صعبانة عليكم؟ هو الحب بالكلام؟ وساعة مايجي المكسب ناخده علطول حتى لو بطريق غير صحيح؟".

وانتقد الرئيس عدم إعطاء حق الدولة واستباحته من المواطنين: أنا زعلان على حالنا إن الناس تستبيح، وفاكرة إن المال ده مش حرام، لا ده مال حرام، بتروح تحج وتعمل عمرة وبتاكل مال اليتيم بتاع الدولة، الكلام ده ينطبق على المحاجر وكل حاجة".

وينشر "مصراوي" تغطية خاصة لتفاصيل افتتاح مشروع بشاير الخير 2 بمحافظة الإسكندرية.

فيديو قد يعجبك: