إعلان

وزير النقل: تغليظ عقوبة التدخين بمترو الأنفاق لـ 200 جنيه

11:05 م الأحد 03 يوليه 2022
 وزير النقل: تغليظ عقوبة التدخين بمترو الأنفاق لـ 200 جنيه

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- محمد جمعة:

أعلن الفريق كامل الوزير، وزير النقل، عن تغليظ عقوبة التدخين في محطات مترو الأنفاق لـ 200 جنيه بدلًا من 100 جنيه، بهدف تحقيق الالتزام واتساقًا مع تكلفة القطارات الحديثة.

وقال الوزير، خلال مداخلة هاتفية مع برنامج "على مسؤوليتي"، مساء الأحد: "عندما تحدثت مع المسؤولين عن تغليظ عقوبة التدخين قالوا لي هتبقى كتير، فقلت لهم ثمن المترو ده مش زي المترو القديم، ولو لا قدر الله ولع من عقب سيجارة تكلفته هتكون كبيرة، كمان اللي بيدخن ليه بيضايق زميله ليه مش بيلتزم".

وفي نفس السياق، قال الوزير: "الخط الثالث لمترو الأنفاق تديره شركة فرنسية، وبالتالي هنخش دايمًا محطة عدلي منصور وغيرها من محطات الخط الثالث والقطار الكهربائي الخفيف هنلاقي مستوى خدمة نظيفة".

وأضاف وزير النقل: "لو الشركة الفرنسية لم تلتزم بالنظافة، هيبقى في جزاءات، لو لقيت عقب سيجارة أو مناديل في الأرض أو حمامات مش نظيفة بيبقى في جزاءات.. هناك تعاقد مع الشركة لمدة 15 سنة، وأنا بدخل أقولهم عايز أشم الريحة الفرنساوي في المحطة".

وعن قطار التانجو الإسباني، قال الوزير إن بدء خدمة تشغيل قطار التانجو الإسباني بعد الانتهاء من تجربته، حيث وجه الرئيس السيسي بتشغيله بعد التأكد من سلامته، مشيرًا إلى أنه قبل شهر ديسمبر المقبل سيكون هناك 7 قطارات من التانجو، وتذكرته لن تزيد على قيمة تذكرة قطارات الدرجة الأولى الحالية.

وعن قرب افتتاح عدد من المحطات بالخط الثالث، قال الوزير: "اشتغلنا في منطقة الزمالك على أعصابنا لحد ما عدينا بأمان.. والسكان كانوا بيقولوا لنا ارتاحوا يوم الجمعة عشان نعرف نرتاح إحنا كمان".

وافتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد، محطة عدلي منصور المركزية التي تعد أضخم محطة تبادلية في الشرق الأوسط، والقطار الكهربائي الخفيف الذي يبدأ من مدينة السلام إلى العاصمة الإدارية.

فيديو قد يعجبك: