إعلان

الطبيب المعالج: "الإبراشي قعد 5 أيام لوحده في البيت ورفض يروح المستشفى"

11:15 م الخميس 13 يناير 2022
الطبيب المعالج: "الإبراشي قعد 5 أيام لوحده في البيت ورفض يروح المستشفى"

كتب – معتز عباس:

رد الدكتور شريف عباس استشاري الكبد والأمراض المعدية بمعهد الكبد وطبيب الإعلامي الراحل وائل الابراشي، على تصريحات سمير صبري محامي أسرة الإبراشي.

وقال "عباس"، في مداخلة هاتفية لبرنامج "يحدث في مصر"، المذاع عبر فضائية "ام بي سي مصر"، اليوم الخميس، إنه استشاري أول أمراض معدية وكبد وجهاز هضمي، وحصل على دكتوراه في علاج الأمراض المعدية والتي من تصنيفها الفيروسات وفيروس كورونا.

وأوضح أن الإبراشي تواصل معه حينما أصيب بدور أنفلونزا "برد" وكان يشك في إصابته بالكورونا وبالفعل تم إجراء التحاليل الطبية اللازمة وتأكدنا من الإصابة وتحصل على العلاج، وبعد يومين طلبنا تحليل آخر لكن حالته كانت سيئة، متابعًا: "روحت زيارة ليه لقيت عايش لوحده لأن أسرته كانت في دولة برة ومش عارفين يرجعوا بسبب الطيران والحظر".

وأضاف: "الإبراشي قعد 5 أيام لوحده وماحدش كان بيخدمه لكن وفرت له تمريض يقعد معاه وطلبت منه نروح مستشفى لأنه مفيش حد معاه في البيت لكنه رفض لأنه بيخاف من المستشفى، وطلب يكمل علاجه في البيت، قولتله هنحتاج توفير أكسجين وبعض المعدات وقالي هنجيب كل حاجة والسواق موجود هيجيبهم".

وأكد أنه من طلب من دكتور خالد أمين عضو مجلس نقابة الأطباء فتح تحقيق باسمه وتقديم بلاغ رسمي في الطبيب خالد منتصر بسبب ادعاءاته الغير حقيقية حول وفاة الإعلامي الراحل الإبراشي.

وتابع: "من أول يوم اصابة لغاية ما روحنا المستشفى معايا كل ما يثبت ان مفيش أي خطأ طبي، ومفيش أي أدوية سحرية تم استخدامها ومفيش ادوية مش معلومة ومستحيل أعالج أي حد وميبقاش عنده خلفية بياخد دواء اية، جميع الأدوية متداولة ومصرح بها في وزارة الصحة".

فيديو قد يعجبك: