إعلان

"كان حلمي أدخل إعلام وأكون مذيعة".. الحسيني يحقق أمنية شهد عبد الرحيم على الهواء

12:53 ص الثلاثاء 19 أكتوبر 2021
"كان حلمي أدخل إعلام وأكون مذيعة".. الحسيني يحقق أمنية شهد عبد الرحيم على الهواء

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - معتز عباس:

حقق الإعلامي يوسف الحسيني، أحد أهم أحلام شهد عبد الرحيم، الطالبة بكلية أصول الدين، وهي أن تكون مذيعة لكن إعاقتها منعتها من ذلك.

وحلَّت شهد عبد الرحيم ضيفة على برنامج "التاسعة"، المذاع عبر فضائية القناة الأولى، اليوم الإثنين.

وكشفت "عبد الرحيم"، عن أصعب لحظات مرت بها في حياتها التعليمية، مضيفة: "أنا حاليًا بدرس في كلية الدراسات الاسلامية والعربية شعبة أصول الدين قسم تفسير وعلوم القران، وانا في سنة رابعة في جامعة الأزهر، واصعب لحظة في حياتي لما كنت في ثانوية أزهرية وكان حلمي أدخل كلية الإعلام وأكون مذيعة حتى أنا كان تعليمي كله أزهري من اوائل الابتدائية والاعدادية، بس في الثانوية عرفت أن الأزهر مش بيتيح لكل المكفوفين دخول كل الكليات من ضمنهم كليات الإعلام اللي كانت حلمي، دي كانت اصعب لحظة انا مريت بيها وكنت قدام تحدي أكمل تعليمي ومش هدخل الكلية اللي عايزة".

ورد عليها يوسف الحسيني، قائلًا: "انتي عايزة تبقى مذيعة سهل جدا اديني ايدك وقومي معايا المسالة في منتهى البساطة، انا هكون مساعدك النهاردة.. ودلوقتي انتي قاعدة على كرسي المذيع والنهاردة شهد هي المذيعة وانا هكون ضيف في الحلقة".

وأكمل: "أنتي مذيعة الحلقة وديري اللقاء والله ما ترجعلك كلمة.. انتي اللي هتسالي صلاح ومحمد وتساليني واحنا على الهواء والله ما بهزر".

وتابعت شهد قائلة: "دخلت الأول كلية دراسات اسلامية وعربية شعبة شريعة اسلامية وفي الوقت كان نفسي اقدم كانت في مسابقة خاصة بالطبخ بس كانت خاصة بالوطن العربي على أحدى القنوات الشهيرة، ورحبوا جدًا لكن لما عرفوا اني كفيفة رفضوا بشدة، ودي كانت تاني عقبة واصعب لحظة في حياتي أمر بيها، وقتها حسيت أن أحلامي كلها بتنهار".

وأستطردت: "وبعدين ربنا كرمني دخلت كلية أصول الدين ومن هنا بدات حياتي تتحسن بشكل كبير طلعت في أكثر من قناة وأكثر من مرة في برنامج طبخ شهير جدًا".

فيديو قد يعجبك: