• مجدي الجلاد يدلي بصوته في انتخابات الرئاسة: "استخدمت حقي كمواطن مصري"

    04:21 م الإثنين 26 مارس 2018
    مجدي الجلاد يدلي بصوته في انتخابات الرئاسة: "استخدمت حقي كمواطن مصري"

    مجدي الجلاد

    كتبت- مروة شوقي:

    أدلى الإعلامي والكاتب الصحفي، مجدي الجلاد، رئيس تحرير مؤسسة أونا للإعلام والصحافة، بصوته في الانتخابات الرئاسية، اليوم الاثنين، في مدرسة أبوبكر الصديق بالحي الأول في مدينة الشيخ زايد.

    وقال "الجلاد"، في تصريحات لمصراوي، عقب الإدلاء بصوته: "أدليت بصوتي لسبب مهم خاص بعقيدة لديَّ كمواطن مصري، استخدم حقي كأي مواطن مصري في التصويت وهذا جزء من حقي في المواطنة، وأنا بقول لكل الناس تنزل صوت زي ما انت عايز وشارك لإن انت ليك حق في هذا الوطن في المستقبل وفي الـ 4 سنين اللي جايين، وبإذن الله ربنا يولي الأصلح وربنا يوفق رئيس الجمهورية الجديد أيًا كان هو مين، في مهمته الكبيرة".

    وتابع "الجلاد": "أتمنى إن يكون الـ4 سنين اللي جايين دول يبقوا سنين الاستقرار وترسيخ الدولة أكتر، وتثبيتها وأنا شايف إن المستقبل هيكون أفضل بكتير، الـ4 سنين اللى جايين مش هيكونوا مرحلة انتقالية، هيكونوا مرحلة جني الثمار".

    ووجه رئيس تحرير "أونا"، رسالة للشعب المصري، قال فيها: "باقول للكل انزل شارك لأن لك حق في هذا الوطن، ولك حق في المستقبل والسنوات الأربع المقبلة، ويارب يولي الأصلح ويوفق رئيس الجمهورية الجديد في مهمته أيا كان من هو".

    وتابع الجلاد: "أكيد كلنا نعلم نتائج الانتخابات لأن ما نقدرش نقول إن فيه منافسة قويه، لكن بتمنى أن ربنا يوفقنا لأن إحنا خارجين من مرحلة صعبة وسنين عجاف، وأتمنى الأربع سنوات المقبلة تكون سنوات الاستقرار، وثبيت الدولة وترسيخها".

    وقال رئيس تحرير "أونا": "أعتقد المستقبل هيكون أفضل، الأربع السنين اللي جايين مش هتكون مرحلة انتقالية وهتكون جني للثمار وأفضل سياسيا وأمنيا واقتصاديًا".

    وانطلقت انتخابات الرئاسة، اليوم، في تمام الساعة التاسعة صباحا، وتستمر لثلاثة أيام، ويتنافس خلالها الرئيس عبدالفتاح السيسي، ورئيس حزب "الغد" موسى مصطفى موسى.

    ويحق لـ59 مليونا و78 ألفا و138 ناخبا الإدلاء بأصواتهم في الانتخابات، وهم إجمالي الناخبين المقيدين في الكشوف الانتخابية.​



    تابعونا في تغطية خاصة للانتخابات الرئاسية.. لحظة بلحظة (اضغط هنا)

    إعلان

    إعلان

    إعلان