إعلان

تهاني الجبالي: "في حب مصر" إخوان.. ورواد الانترنت: "وانتي فلول"

04:59 م الإثنين 23 نوفمبر 2015

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- عبير القاضي:

زعمت المستشارة تهاني الجبالي، منسقة قائمة ''التحالف الجمهوري للقوى الاجتماعية'' الاثنين أن قائمة ''في حب مصر'' تتعاون مع جماعة الإخوان المسلمين المنصفة جماعة إرهابية من قبل الحكومة.

وقالت الجبالي في مؤتمر صحفي دعت إليه بشكل عاجل بعرض وقائع وصفتها ''بالخطيرة'' عن القائمة، وأكدت الجبالي أنها حصلت على وثائق وصور تثبت ما تقوله.

وزعمت أن اللواء سامح سيف اليزل وأسامة هيكل، وزير الإعلام الأسبق، القياديين في قائمة في حب مصر ''زارا الكويت بشكل مفاجئ للقاء أعضاء من الإخوان''.

وقال ''إنهما التقيا مع عزمي عبدالفتاح منسق تنظيم الجماعة بالكويت، ومحمود صبري ممول التنظيم في الكويت، واتفقا على صفقة تقضي بنزول عناصر الإخوان للتصويت لصالح القائمة في الكويت والسعودية وبعض الدول الأوربية''.

وأشارت إلى أنها ستتقدم ببلاغ للنائب العام واللجنة العليا للانتخابات، لان ذلك يعتبر ''خيانة للشعب المصري وإرادته''، بحسب تعبيرها.

ودشن مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك وتويتر" هاشتاج يحمل عنوان "تهاني الجبالي" اعتراضاً على تصريحات الجبالي واتهامها لحزب في حب مصر بانتمائها للإخوان.

وتصدر هاشتاج "تهاني الجبالي" الأعلى متابعة على "تويتر".

وقال @ninasamira
"ليه كده يا تهاني الجبالي كنا بنقول عليكي كلام حلو. هتخلينا نغير رأينا احنا كلنا ضد الاخوان وتجار الدين. راجعي نفسك ".

1



وأضاف ‏@PossyMa7moud
"قولت حاجة من عندي انا حتى الحاجة تهاني الجبالي رايها من راي "

2

وأستنكرHussien Shappan
"والله عمري ما ارتحت ليكي وانتي فعلا ام الفلول وانكى فعلا صنيعة سوزان مبارك انت نسيت اما كنت بتقبضي 12 مليون من الدولة في السنه وانا لا تعملي شئ على الاطلاق وكل مؤهلاتك ليسانس حقوق ب 50%على ايامك لما كنت في الثانوية ول ولولا سوزان ما كلن احد يعرفك

اول من هاجمتيها وبعتيها هى سوزان اللي عملتك واعرفي حجمك انت مكروه من الشعب والله ابن بقوله اختار قائمة في حب مصر قاللي لا ده فيها تهاني اثبتله انك تركتيها يعنى من الاخر انت ليس لك وجود على الاطلاق بين الشعب المصري لأنه اللي باع ولي نعمته سهل جدا يبيع أي حاجه حتى لو بلده"

3

وتابع Shereene Rashed
"طيب لما هما اجتمعوا الأسبوع اللي فات وهي معاها الوثائق و يمكن صور سكتت ليه لغاية النهاردة...وبعدين هو اللواء سامح سيف اليزل اللي كان في الجيش و سمعته سبقاه حيغلط غلطة زي دي لو راح و حيسيب الناس تصوره و تسجله عادي..يارب سترك".

4

فيديو قد يعجبك: